TERKESIMA DENGAN LATIHAN JALAN KAKI SENDIRI

 Aku buat seminggu 5 kali naik treadmill. Setiap kali, paling kurang 50 minit.


Masa mula-mula dulu, aku cuma berjalan je atas treadmill. Nak bina stamina dan kuatkan jantung dulu. Dah rasa kuat baru aku beranikan untuk lari. Biasanya aku berjalan pada kelajuan 5 km/j.


Itu pun peluh dah berjurai. Baju basah kuyup. Letih jangan cerita la. Itu baru sejam. Selalu sambil jalan sambil aku bayangkan kalau atas jalan, dah sampai mana aku agaknya.


5 km/j, kalau sehari semalam tanpa henti baru 120 km. Rasanya ke Muar (dari JB) pun tak sampai lagi. 


Permasalahan yang lebih besar, mampu ke aku nak berjalan 5 km/j selama 24 jam tanpa henti? Kalau sejam pun dah tak larat. Belum kira turun naik bukit lagi tu. Jangankan 24 jam. 2 jam pun dah pewai.


Sebab tu aku kagum dengan orang yang mampu berjalan beratus km tanpa henti. Bukan sebarangan boleh buat begitu. Kalau jalan perlahan pun, susah nak buat. Letih bukan kepalang tau.


Tapi seronok kalau dapat jalan jauh jauh ni. Mesti dapat ambil banyak gambar yang cantik. Dan tentu dapat jumpa ramai orang. Boleh tambah kenalan.


Rasanya kalau aku buat, tentu boleh viral. Iyalah. Tentu ramai yang jumpa ambil gambar dan share dalam media sosial. Macam cerita Forest Gump. Zaman tak ada media sosial pun viral. Zaman takde social media pun boleh viral walaupun sekadar fiksyen.


Aku kena tingkatkan usaha lagi. Sekarang aku dah mula lari tapi baru dapat 6 km non stop. Lambat lagi la untuk aku dapat 300 km non stop. Tak apa. Usaha tangga kejayaan. Sekadar berkongsi cerita sendiri. Guane boh?


 

Raja Gelap 

.


No comments: