Apa masalah pinjaman dengan cabaran KWSP ni?



Pertama, mereka kata nak pinjam tak boleh sebab tak ada kerja. Tiada pendapatan. Cagaran KWSP bolehkan pinjaman diberi. Nak macamana lagi?


Kedua, mereka kata kalau buat pinjaman, tambahan komitmen bulanan. Melalui kaedah pinjaman ini, tidak ada komitmen bulanan. Pinjaman dilunaskan apabila ahli mencapai umur pilihan pengeluaran. Kenapa tak terima juga?


Ketiga, mereka kata kenapa duit sendiri nak kena bayar interest pula. Tapi interest yang dikenakan ini rendah daripada dividen tahunan KWSP. Seolahnya interest bank dibayar guna dividen.


Apa bezanya dengan keluarkan duit KWSP? Kalau keluarkan pun tak dapat dividen juga. Tapi kalau ikut kaedah ini, mungkin akan ada lebihan sedikit. Begini lebih untung daripada pengeluaran tunai.


Apa yang lebih baik, duit datang dari bank, bukan KWSP sendiri. Jadinya KWSP tak perlu cairkan aset dan tak ganggu keuntungan KWSP untuk jangka masa panjang.


Sekali gus ia tak jejaskan dividen yang bakal kita terima. Kalau KWSP kena cairkan aset, orang yang tak keluarkan duit pun akan kerugian dalam bentuk dividen sebab keuntungan KWSP berkurangan.


Cuma satu yang aku tak pasti, kalau mereka yang blacklisted boleh mohon atau tidak. Kalau baca syaratnya di https://bit.ly/3Gdv7mz, tak dinyatakan.


Bergantung pada syarat yang ditetapkan oleh pihak bank. Aku harap yang blacklisted pun boleh dapat pinjaman. Kalau tak, kaedah ini kurang berkesan.


Pembangkang bangkang bukan sebab perkara ini tak elok. Tapi sebab mereka tak berjaya muncul jadi wira rakyat dan gunakan isu ini untuk hasut rakyat.


Sekarang ini, semua menang. Rakyat dapat duit, tak tambah komitmen bulanan dan KWSP tak perlu nak cairkan aset. Rasanya ini solusi terbaik. Guane boh?


 

Raja Gelap 

.

No comments: