MISKIN BELAJAR : PENGAJIAN PERCUMA PELAJAR GENERASI PERTAMA KELUARGA MISKIN



Saya ingat dulu, adik bongsu perempuan Mama. Mak Andak saya panggil dia. 


Dia dapat tawaran UPM buat Diploma. Sebab Atok kerja guru dan Opah tak bekerja. Atok jual semua gelang emas Opah nak bagi dia masuk Universiti. 


Lepas setahun, Atok jatuh sakit. Kami perlukan duit. Tak boleh tanggung Mak Andak di Universiti lagi. Tapi Mama dan Ayah saya tetap cuba bantu. Dia tahu benda tu. Kami tak berapa mampu. Akhirnya dia sendiri putuskan keluar Universiti. Taknak bebankan family lagi. 


Rezeki dia, berkahwin dengan Ayah Andak saya, seorang Jurutera. Anak mereka 4 orang. Alhamdullilah, semua masuk Universiti. Seorang peguam, seorang jurutera, seorang doktor and yang bongsu masih lagi belajar dalam jurusan IT. 


Sampai sekarang saya hormat dia berkorban untuk keluarga. Allah bagi rezeki berganda. Dapat anak2 semua berjaya. 


Kami faham betapa teruknya kesusahan dan kepayahan bila kita miskin untuk belajar. Dan berapa besar nikmat kalau dapat Pendidikan Universiti Percuma. 


Bravo KPT! This is by far the best MADANI initiative! Ia utamakan prinsip IHSAN. More please untuk rakyat! 


Salam hormat,

Kredit kepada : Liyana Marzuki 


#AnwarIbrahim #PM10 #DSAIPMX #PakatanHarapan #DemiPertiwi #ZahidHamidi #RTM #FadillahYusof #KPDN #RafiziRamli #MohamadSabu #AWANInews  #SalahuddinAyub #PM #Perpaduan #BeritaRTM #fyp  #MohdNoorPaduchannel #IslamForAll #DemiPertiwi #HalalJakim #HalmimMalaysia #MAFSMalaysia #TV3 #MalaysiaMADANI #AlQuran #Berita757 #mgnews #BHnasional #sinarharian



No comments: