KERAJAAN DUA DARJAT

 

kadang-kadang saya berasa kerajaan memang dua darjatsaya ingat orang melayu ph pun kritik pada isu pengiktitafan uecTidak suka mengiktiraf uec

kerajaan bn kpm boleh iktiraf a level(peperiksaan orang puteh), tapi peperiksaan penduduk tempatan (uec) tak boleh.

Ada orang yang kata kalau uec diiktiraf, sistem pendidikan negara akan hancur,mana ada negara yang memiliki dua sistem pendidikan? (saya cadangkan untuk tolak sijil a level sekaliDescription: 🤔)

Pelajar sekolah menengah persendirian cina ditolak melanjutkan pelajaran di universiti awam malaysia, kerana uec tidak diiktirafkan, untuk pengetahuan saudara-saudari, uec(peperiksaan orang mata sepet) adalah serata dengan peperiksaan orang puteh dan diiktiraf oleh negara lain, termasuk negara orang puteh ye(saya tegaskan untuk tolak sijil a levelDescription: 🤣)

Kini, pelajar yang menyertai peperiksaan uec semakin ramai yang menjadi pakar negara lain, sebabnya ditolak oleh negara sendiri.

Jadi, untuk memudahkan saudara-saudari faham dan mengibaratkan situasi ini, saya menulis sebuah dialog drama ye.

Pelajar:bolehkah saya belajar di UM

Pegawai temuduga:maaf, permohonan awak ditolak sebab uec tidak diiktirafkan.

Pelajar:(mengeluh dengan nada sedih dan kesian)

Universiti Amerika:do you want to join me?

Universiti Uk:No you should join my university!

Universiti China:你来我们这吧,我们不会亏待你的

Universiti Indon:datang sinilah, kitorang kan satu bahasa, takpayah susah-susah pergi jauhlah!

Sekian, terima kasih(mohon maaf sebab bahasa kebangsaan saya sangat teruk)

Dan saya juga mengucapkan selamat hari raya Aidilfitri dulu kepada saudara-saudari muslim, maaf zahir dan batin.

 

No comments: