KEMUSNAHAN OLEH HATI YANG TAMAK 2-HUSAM MUSA

 Kemusnahan Oleh Hati Yg Tamak (Siri II)

بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى ٱلنَّاسِ
'disebabkan oleh perbuatan tangan manusia'
Ar Rum : 41
Masih menyambung perbincangan Ayat semalam, dengan memetik sebahagian dari Ayat itu seperti di atas.
Ada kupasan yg menarik oleh Imam Sya'rawi mengenai penggunaan kata kasabat / كَسَبَتْ di dalam Ayat ini.
Kata kasaba atau kasabat, mengikut Imam Sya'rawi, lazimnya digunakan untuk perbuatan baik yg dilakukan oleh manusia.
Sama ada baik kerana naluri yg terdapat dalam diri manusia sendiri memandang ia baik. Atau dinilai oleh agama, budaya masyarakat atau amalan tradisi sebagai baik.
Ketika manusia melakukan sesuatu perbuatan yang dinilai baik, hatinya merasa tenang dan tidak terdapat gundah. Mahu pun ia lakukan secara terbuka atau tersembunyi.
Sebaliknya, ketika manusia melakukan satu perbuatan buruk, hatinya merasa tidak tenteram, melakukannya secara tersembunyi atau mencari-cari alasan baik.
Kata yg digunakan untuk perbuatan buruk ialah iktasaba / ٱكْتَسَبَ. Sedikit berbeza dari kasaba.
Seperti pada Ayat berikut : لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا ٱكْتَسَبَتْ / ' Ia mendapat pahala (dari kebaikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya'. Al Baqarah : 286.
Dalam Ayat yg sama ini, dua perkataan yg berbeza ini digunakan. Walau pun keduanya merujuk kepada perbuatan manusia, di sana terdapat perbuatan baik yg dipanggil kasabat/ كَسَبَتْ dan ada perbuatan buruk yg dipanggil iktasabat/ ٱكْتَسَبَتْ.
Persoalannya, kenapakah dalam Ayat 41 Surah Ar Rum yg kita bincangkan ini, Al Qur'an menggunakan kata kasabat/perbuatan baik - pada hal yg mereka lakukan adalah kerosakan?
Mengikut Sya'rawi, ini disengajakan oleh Allah untuk menunjukkan pelaku-pelaku kejahatan itu sama ada telah terbiasa melakukan kejahatan dan kerosakan sehingga hatinya menjadi lali dan tidak lagi tersentuh dengan kejahatan yg dilakukan.
Ketamakan mungkin menjadi punca. Atau beranggapan tidak ada orang yg mengetahui perbuatan buruk mereka.
Dengan makna kerosakan itu dilakukan berulang-ulang dan ia sudah dipandang baik oleh mereka.
Sebab kedua ialah, ada kemungkinan pelaku kerosakan itu jahil tentang akibat kerosakan yg mereka lakukan. Kerana itu, mereka tidak merasakan apa yg mereka lakukan sebagai buruk.
Bagi pembalak atau pihak yg meluluskan lesen pembalakan tebang gondol misalnya, mereka mungkin tidak mengetahui akibat buruk kepada Pemanasan Global, pemusnahan ekologi, penghapusan habitat hidupan, pencemaran dan hilangnya punca air, kehilangan kekayaan kepelbagaian hidupan atau biodiversity yg tak ternilai dan sejumlah senarai kerosakan yg timbul dari perbuatan itu.
Kejahilan itu menyebabkan hati mereka tidak tersentuh ketika melakukan kerosakan-kerosakan itu dan dengan itu - kata kasabat dan bukan iktasabat - digunakan di sini.
Lalu Ayat ini menggunakan kata kasabat, dan bukannya iktasabat.
Dengan makna perbuatan buruk itu dilakukan sama ada kerana sebab kejahilan pelaku atau kerana pelaku telah terbiasa mengulangi perbuatan buruk itu.
Itu adalah sisi pelaku.
Bagai mana pula sisi manusia lain yg akan turut sama menerima kesan dari kerosakan yg dilakukan? Sedangkan mereka bukan pelaku.
Adakah mereka hanya akan berputih mata membiarkan kerosakan-kerosakan itu terus dilakukan? Kemudian sama-sama menanggung bala dan beban kerosakan secara percuma?
Ramadhan yg berkesan dengan acuan taqwa memberikan jawapan - sesuatu perlu dilakukan supaya kerosakan dapat dihentikan.
Mengapa? Sambungan Ayat ini sememangnya sudah menjelaskan.
InsyaAllah kita bersambung esok.
Husam Musa
25 Ramadhan 1443/27 April 2022
*Gambar : Ini bukan kemusnahan alang kepalang kepada biodiversity, ekologi, iklim dan habitat flora dan fauna dengan berselindung atas nama Hutan Simpan Kekal pada label-label yg terpacak?
May be an image of tree, mountain and nature