SILAP LA KALAU PERCAYA SI AZMIN NI. DIA SAILANG DALAM PKR..MACAM TU LAH NANTI DIA SAILANG DALAM BERSATU. SHAHRIL SAMAD TIBAI AZMIN TAK PERFORM

 

Panas! Shahrir dakwa Menteri Ekonomi tak perform, banyak politik syiok sendiri

Shahrir dakwa Menteri Ekonomi tak perform, banyak politik syiok sendiri

Saya ada seorang sahabat yang tidak aktif dalam UMNO tetapi sangat menyokong UMNO dan BN kerana dia amat sedar bahawa dasar dan strategi kerajaan BN lebih pro-rakyat semasa DS Najib jadi PM.

Baru-baru ni, dia bertanya kepada saya kenapa UMNO dan BN menyertai kerajaan PN bawah TS Muhyiddin?

Masih lagi, katanya, isu Arwah Adib dan Tabung Haji tidak diselesaikan walau ada menteri-menteri UMNO dan BN dalam kerajaan PN. Tidak kah UMNO terpalit sama dengan kelemahan dan kegagalan PN?

Saya jawab: “You pun tahu kan sistem menteri dan portfolio masing-masing serta sistem collective responsibility jemaah menteri.”

Dia mengangguk kerana dia pernah bekerja dalam badan berkanun kerajaan.

“Menteri-menteri UMNO lebih menjaga kementerian yang terlibat dengan wabak COVID. Seperti Ismail Sabri jaga Pertahanan dan MKN. KJ jaga vaksin. Adham jaga Kesihatan. Tiga-tiga ni terlibat direct dengan COVID.” Saya kata.

“Isu besar rakyat adalah ekonomi, pendidikan, undang-undang dan agama. Ekonomi dijaga olih Azmin. Dia tak perform. Banyak sangat politik syiok sendiri. Pendidikan kelam kabut. Menteri PPBM yang walaupun seorang terpelajar, tapi tak paham tentang pendidikan. Undang-undang orang PAS yang sibuk politik sempit. Sampai dibiarkan Darurat melarat kepada tergantung Parlimen. Salah tu.”

Saya sambung lagi.

“Kes Arwah Adib pun dibawah menteri undang-undang dan menteri KDN. Dua-dua ni tak berminat nak selesai isu ini. AG pun kelam kabut, tak berani.”

“Agama dijaga olih bekas mufti. Orang nya baik tapi diklentong olih orang korporat PH yang jaga Tabung Haji. Urus Jemaah pun ada masalah tapi bekas mufti tak sedar dan tak faham.”

Sahabat saya mengangguk dan memahami penjelasan saya.

“Sekarang ni keadaan luar biasa sikit. UMNO sebagai parti tetap ada pendirian sendiri. Isu KWSP, isu moratarium, isu Arwah Adib, isu Tabung Haji, isu ekonomi, isu pendidikan, isu undang-undang.”

“Bila PRU nanti, UMNO dan BN akan bertanding bukan sebagai parti pemerintah. Itu PN. PPBM dan PAS. Dan Gerakan. Kita akan ada lambang sendiri dan manifesto sendiri. Sebagai parti sendiri. Mungkin akan ada electoral pact dengan PAS kerana ada rundingan. Dengan PPBM, entahlah. Mereka pun tak transparent dari prinsip rundingan.”

“Apa yang penting, UMNO dan BN dah sokong Bajet supaya pentadbiran negara bolih berjalan lancar, umpamanya dalam soal COVID dan vaksinnya. Isu-isu besar bawah menteri PPBM dan PAS kita ada pendirian yang berbeza dari kerajaan PN.”

Sahabat saya senyum.

“Bila PRU, tok?”

Saya jawab, tak lama lagi tak.



No comments: