SIRI 2 : TRANSKRIP PANGGILAN ZULKIFLI TERHADAP ROSMAH DAN NAJIB



Najib: Tu yang tak kena tu. Kalau dia cadang, lepas tu benda tu keluar, then tak sedap.

Dzulkifli: Betul Datuk Seri. Tu yang kita risau sangat-sangat. Tu yang saya rasa Datuk Seri perlu tau perkara tersebut.

On the legal side kita boleh handle, Tan Sri Apandi boleh handle, saya boleh handle. Itu takde isu Datuk Seri, tapi selain dari legal tu. saya tak sangka to that extent serious-nya benda tu.

Najib: Mana saya main macam ni.

Dzulkifli: Wallahualam Datuk Seri. Saya rasa Datuk Seri, mintak maaf la, Datuk Seri memang kena main.

Najib: Kenapa kena main macam ni.

Dzulkifli: Teruk Datuk Seri.

Najib: Ye.

Dzulkifli: Hmmm. It’s better for me to (tak jelas) atau Datuk Seri nak tunggu jumpa Tan Sri Apandi hari Khamis ni tak ada masalah.

Najib: Mungkin saya… er.. Apandi dah tengok dah?

Dzulkifli: Apandi dia tengok sekali lalu macam itu saja semalam, that part sahaja.

Najib: Dia pun terkejut?

Dzulkifli: Dia pun terkejut. Memang terkejut. Dia semalam pun dah (tak jelas) He’s not very happy. Sekarang ni kita dok plan la macam mana nak buat benda tu.

Tak ada isu la. Legal kita boleh support, tapi macam Datuk Seri cakap la. Seolah-olah keputusan Gani tu betul la dulu, Datuk Seri.

Najib: Tak boleh macam tu. Macam mana Abu Kassim buat ni.

Dzulkifli: Tu la. Saya ada benda lain jugak, tadi pihak polis pun datang jumpa saya, about 1MDB nya isu. IO 1MDB jumpa saya, brief-kan saya tentang kes tersebut. 1MDB tak ada isu dah sekarang ni. Polis pun ok dengan saya.

Yang saya maklumkan (tak jelas) yang sebelum ni berlaku, jadi bila saya dengar tu pun saya terkejut Datuk Seri.

Cuma rupanya, its not only, it’s not Gani Patail sorang je Datuk Seri. Ni dia sendiri dengar perkara tersebut. Kalau Datuk Seri nak saya boleh bawa dia sekali jumpa Datuk Seri, dengar terus. He was present la meeting tu.

Bila Datuk Seri dengar tu, consistent la dengan keputusan sekarang ni Datuk Seri.

Najib: Ntah la (tak jelas) dia punya political implication tu (tak jelas)

Dzulkifli: (tak jelas) saya pun (tak jelas) pening kepala sekarang ni. Allahuakbar.

Najib: Kalau AG (tak jelas)  dia akan keluarkan (tak jelas) bocor report tu.

Dzulkifli: Itu yang kita tak dapat… banyak benda saya nak explain Datuk Seri. Dalam kes ni jadi peliknya… Kalau Datuk Seri lihat press release yang dikeluarkan baru-baru ni oleh Shukri, kertas siasatan tu dibentang kepada panel khas. Kita pelik pula, bila panel khas ni ditubuhkan.

Najib: Tu la dia.

Dzulkifli: Panel khas ni pulak terdiri dari lima orang, dan kenapa pula perlu ada panel khas sebelum dihantar kepada Pejabat Peguam Negara?

Jadi benda tu pula, (tak jelas) diwakili lima orang panel khas yang terdiri dari pakar-pakar. Jadi seolah-olah, nak buat, seolah menyatakan panel khas tu juga bersetujulah dengan pandangan MACC.

Dan yang peliknya hanya kes itu yang satu tu je, dia ada dua kes Datuk Seri, yang kes yang satu itu sahaja yang dibentangkan kepada panel khas yang satu lagi tu tak dibentangkan kepada panel khas.

Najib: Ni betul nak mengenakan ni.

Dzulkifli: Nampak-nampak macam itu la Datuk Seri.

Najib: Dia nak buat keadaan di mana politically benda ni terlalu sukar bagi kita la.

Dzulkifli: Tu la nampaknya Datuk Seri. Which is very bad, saya tengok very bad, very bad. Kalau tengok semalam pun dah, (tak jelas) masha-Allah saya macam nak nangis semalam. Adoi, macam mana ni?

How can they, they can come with this, sampai sanggup macam ni saya kata.

Najib: Nak jadi satu controversy.

Dzulkifli: Betul. Kita boleh handle Datuk Seri. Masalahnya, (tak jelas) tindakan keputusan tak selaras. (Tak jelas) kita tak tau samada dia akan bocor ke tidak.

No comments: