Melayu Melayu... dah2 lah*


Oleh: BASIR BASIR PARTO

*Melayu Melayu... dah2 lah*

Kerana ABU, kecoh kesah mati di tangan komunis.
Mati di tangan British, Jepun buat2 lupa..
Sahih Melayu Mudah Lupa
PORTUGIS, SIAM, BRITISH, JEPUN, KOMUNIS... 

1511-1641 Masihi: Portugis serang, bunuh, rogol, sula, kejar, orang Melayu Melaka, bakar rumah, gedung, istana, masjid, dan kota Melaka. Jajah 130 tahun. Kampung Portugis elok masih ada di Melaka hingga hari ini dan mereka kita terima sebagai Bumiputra. 

1821-1842 Masihi: Siam serang, bunuh, rogol, sula, kejar, potong kepala, korek bijik mata, tikam telinga pakai buluh runcing, tanam hidup2 rakyat Negeri Kedah. Bakar seluruh Kedah sampai jadi padang jarak padang tekukur. Beribu-ribu Melayu Kedah dijadikan hamba abdi dibawa ke Ligor dan Bangkok. Hari ini orang Siam kita terima sebagai Bumiputra. 

1786-1957 Masihi: British tipu raja-raja Melayu, rasuah raja-raja Melayu, dan kawal pemerintahan Tanah Melayu, Sabah, Brunei, Sarawak, dan bunuh ramai pejuang tempatan seperti Tok Janggut di Kelantan dengan menggantung terbalik setelah dibunuh. Orang British dipandang tinggi sebagai Mat Saleh bila melancong ke sini. 

1942-1945 Masihi: Jepun serang Malaya daripada Singgora masuk ke Kota Bharu sampai ke Singapura. Ramai orang Melayu terutama askar-askar Melayu ditembak, dibunuh pakai bayonet, dipancung pakai pedang samurai, orang kampung dipaksa minum air sabun, tengok matahari sampai buta, anak2 perempuan dirogol, dijadikan pelacur, dan segala hasil beras dan tanaman lain dirampas. Hari ini ramai orang Melayu beli kereta Toyota, Honda, Mitsubishi, rempit motor Yamaha, Kawasaki, Suzuki dll. Padahal Leftenan Adnan dulu habis berlubang2 ditikam Jepun sampai pecah berancai organ dan kepalanya. 

1942-1990 Masihi: Komunis berjuang menentang Jepun atas nama MPAJA bersama Force 136, Askar Melayu, dengan bantuan British. Apabila Jepun kalah mereka bertukar menjadi Bintang 3 untuk melawan British yang ingin kembali menjajah Malaya dalam tahun 1945. Sehingga 1957, Rashid Maidin, Shamsiah Fakeh, Mat Indra, dan ramai lagi Melayu berjuang di dalam hutan untuk melawan penjajah. Akhirnya dalam tahun 1990, Parti Komunis Malaya dibubarkan dan menandatangani perjanjian damai dengan Kerajaan Malaysia. 

Sesudah 30 tahun Komunis terkubur, kenapa Melayu harus takut dengan abu Chin Peng yang lahir di Sitiawan itu? Abu mayat tidak memberi apa-apa nilai pun. Komunis pun sudah kalah 30 tahun lalu. Rashid Maidin dan Shamsiah Fakeh pun kita terima masuk ke Malaysia semula. Apa sebab Melayu mesti takut dengan abu mayat Cina tua yang kalah semasa dia hidup lagi? 

Sebabnya, umno dan pas mahu guna propaganda untuk memomokkan minda orang Melayu dengan kepalsuan dan penipuan, supaya mereka menjadi terprovokasi atas perkara yang tidak ada nilai langsung untuk ditakuti. 

"Menang jadi arang, kalah jadi abu"

Sungguh pun! Chin Peng kalah dan dah jadi abu! Takut apa Melayu oi!

*melayu lama otak baru*😂😂😂😁😁


No comments: