USAHA PEMBANGKANG AKHIR GAGAL

F


Timbalan Menteri dari Dap dan kerajaan PH disaman kerana pertahankan tulisan jawi, Alhamdulillah, kita menang 

GEORGE TOWN: : Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada Khamis menolak permohonan *parti Gerakan* supaya pembelajaran tulisan Jawi tidak diajar di sekolah Cina dan Tamil di seluruh negara.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Amarjit Serjit Singh dalam keputusannya berkata Jawi sebahagian daripada Bahasa Malaysia yang merupakan bahasa kebangsaan.

Beliau berkata pelaksanaan kelas Jawi tidak bertentangan dengan semangat Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 dan peruntukan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Pada September lepas, *Gerakan* telah memfailkan saman terhadap kerajaan Pusat bagi mencabar keputusan kerajaan yang mahu melaksanakan pembelajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular.

Gerakan yang memfailkan saman itu melalui Presidennya, Dominic Lau Hoe Chai menamakan Menteri Pendidikan *Maszlee Malik*, Timbalannya *Teo Nie Ching* dan *kerajaan Persekutuan* sebagai responden.

Gerakan diwakili peguam Tan Lee Kiat dan Mak Kah Keong.

Mak ketika dihubungi di sini hari ini berkata jawatankuasa pusat Gerakan akan bermesyuarat untuk menentukan sama ada mengemukakan rayuan berhubung keputusan itu.

-- BERNAMA

Alhamdulillah, ketegasan kerajaan PH mempertahankan tulisan jawi sampai ke mahkamah wajar dipuji.  Tahniah menteri termasuk timbalannya dari *Dap* yg sering dituduh parti yg anti melayu Islam, tetapi terbukti mempertahankan tulisan jawi.

No comments: