DAP bangkitkan isu 77 sekolah agama di Johor terbengkalai empat tahun


IMG-20150517-WA0064
JOHOR 23 NOV: Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor, Gan Peck Cheng hari ini mendedahkan kegagalan Kerajaan Johor dalam membangunkan projek pembinaan 77 sekolah agama membabitkan peruntukan RM68 juta.


Dalam ucapan sulungnya sebagai ketua pembangkang yang baru, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Penggaram yang juga Setiausaha DAP Johor itu kesal berikutan semua projek pembinaan itu terbengkalai sejak empat tahun lalu.


Beliau berkata, Kerajaan Johor perlu membentang status pembinaan semua sekolah berkenaan di dewan secara telus dan siasatan rapi perlu dijalankan bagi mengenal pasti punca kegagalan projek ini.
Gan Peck Cheng 

“Saya bangkitkan perkara ini atas keperluan mendesak anak-anak untuk belajar, selain isu berkaitan sistem tadbir urus antara kerajaan negeri dengan agensi kerajaan negeri, pemaju dan kontraktor pembinaan,” katanya pada sidang DUN Johor, hari ini.

Peck Cheng juga menggesa Kerajaan Johor melakukan reformasi struktur dan peranan berkaitan DUN bagi memastikan keberkesanan dalam aspek pelaksanaan dasar dan kerjasama pihak berkuasa tempatan (PBT) dan Adun Johor.

“Kami wakil rakyat pembangkang juga ada peranan sama dengan wakil rakyat kerajaan. Seharusnya kami juga harus mendapat kerjasama yang adil dengan mana-mana PBT,” katanya.
Selain itu, beliau berkata peranan ketua pembangkang DUN Johor juga harus diiktiraf secara rasmi bagi memastikan pembangkang dapat memberi khidmat dan peranan sewajarnya berkaitan dengan tugas di dewan.

No comments: