Pendaftaran PKR : ROS Puas Hati, PKR Tarik Saman




PETALING JAYA 3 JUN: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyambut baik keputusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) yang berpuas hati dengan penjelasan dikemukakan dalam surat tunjuk sebab berkaitan dengan ancaman pembatalan pendaftaran PKR yang diterima parti itu minggu lalu.

Setiusaha Agung PKR, Saifuddin Nasution dalam kenyataan medianya memaklumkan, pihak ROS tidak akan meneruskan tindakan tersebut.

Ekoran keputusan itu katanya, pihak parti memutuskan untuk membatalkan hasrat menyaman ROS memandangkan perkara ini dapat diselesaikan dengan baik.

Sebelum ini, PKR memfailkan tindakan undang-undang terhadap ROS bagi mencabar keputusan ROS untuk membatalkan pendaftaran parti itu.

PKR menfailkan permohonan itu berikutan notis bertarikh 9 Mei lalu yang dikeluarkan ROS bawah Seksyen 13(1) dan (2) Akta Pertubuhan 1966, untuk membatalkan pendaftaran parti itu.

Ini berikutan terdapat kes kononnya PKR memecat ahlinya yang bernama A. Rajagopal tanpa dibicarakan oleh Lembaga Displin parti terlebih dahulu walhal perkara itu tidak berlaku dalam parti itu kerana Fasal 32.2.1 Perlembagaan Parti tidak wujud dalam perlembagaan PKR.

PKR mendakwa keputusan ROS bagi membatalkan pendaftaran parti itu dibuat berdasarkan niat jahat (malafide) dan bertujuan semata-mata untuk menghalang parti itu daripada mengambil bahagian dalam pilihanraya umum akan datang.

No comments: