Najib mengabaikan protes anti-menara yang mana bahaya bagi kerajaannya

Terjemahan :WRLR

Para analis telah memperingatkan bahawa mengabaikan tumbuh anti Menara Warisan 100-tingkat di Facebook dapat mengikis sokongan BN) mendukung Barisan Nasional's (di kalangan generasi muda dalam pemilihan umum.

Hampir 200.000 rakyat Malaysia telah mendaftarkan protes mereka terhadap (PNB) projek gedung pencakar langit bernilai 5 billion dengan menggunakan duit Permodalan Nasional Berhad di jejaring sosial (facebook) yang luas di tengah spekulasi bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dapat panggilan untuk mengadakan pilihanraya dalam enam bulan ke depan.

Jumlah fans/sokongan pada "1M Malaysia menolak menara warisan 100 tingkat " di dalam fecebook di mana ianya bermula dari saat perdana menteri melancarkannnya dalam bajet belanjawan 2011 baru-baru ini.

"Najib dapat mengabaikannya tetapi itu adalah bahaya bahwa ia mengabaikan oposisi," kata analis politik James Chin The Insider Malaysia.

" katanya, seraya menambahkan bahawa pengguna Facebook cenderung kepada orang-orang muda."

Hingga saat ini, ada 8.679.160 pengguna di Malaysia yang merangkumi 33,18 per persen dari populasi negara itu, menurut situs statistik dapat disebut Facebakers.com.

Para kelompok yang berusia 18-24 tahun terdiri dari 38 persen dan kelompok usia 25-34 tahun terdiri dari 33 persen, sebesar 71 persen dari populasi rakyat Malaysia.

Dengan pemilih Malaysia lebih dari empat juta berhak untukmengundi tapi masih belum mendaftar,para parti politik berlumba untuk mendapatkan mereka pada daftar pemilih.

Tahun lalu, UMNO mendaftar jumlah tertinggi pemilih baru iaitu 24.818, diikuti oleh DAP dengan 17.756 dan PAS dengan 16.987, menurut Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (EC).

Komisi Eropa juga menyatakan bahwa saat ini terdapat 11.381.193 pemilih terdaftar nasional, dengan 191.970 pemilih baru yang terdaftar selama suku kedua tahun ini.

Chin, seorang profesor Universiti Monash, menunjukkan bahawa menulis dari protes online akan melemparkan "cahaya buruk pada gambar Najib" sebagai perdana menteri yang telah cuba membawa berbagai idea di masa pentadbirannya.

"Ini akan terlihat buruk seperti dia seorang yang munafik karana dia meminta orang untuk menyarankan sesuatu akan tetapi tidak mendengarnya," katanya,

Pada tanggal 24 Agustus, perdana menteri telah membuat satu posting penyataan pada halaman Facebook-nya berjudul "Najib Razak" memanggil semua orang Malaysia untuk menyumbangkan ide-ide untuk Anggaran Belanjawan 2011.

Dia juga menyatakan bahawa pada halaman Facebook, yang memiliki 450.112 penggemar pada hitungan terakhir, bahawa ada minat yang yang mendalam meyokong menara Warisan Merdeka.

"Melihat minat online yang kuat menyokong pembinaan banggunan Warisan Merdeka . Bangunan ini akan membawa keuntungan ekonomi yang besar bagi kita semua. "kata Najib pada tanggal 20 Oktober.

Para penggemar Sebagian besar halaman anti-Merdeka Warisan, bagaimanapun, telah mencemoohkan projek sebagai inisiatif boros, antara lain, dengan beberapa plakat digital menggunakan dari koleksi 165-gambar halaman sebagai gambar profil mereka.

“RM5 billion. Banyak "plakat" pesan tertulis pada gambar karton menyerukan penggunaan alternatif RM5 billion , seperti: "RM5 billion untuk membantu menghentikan kekerasan pada anak"; "RM5 billion . Memperbaiki fasiliti bagi OKU cacat ";" Tidak menara mega! kami mahu sistem pengangkutan bertaraf dunia “RM5 billion untuk rakyat di pedalaman ”. (RM5 billion untuk masyarakat perdesaan) ".

Analis politik Dr Sivamurugan Pandian menyokong pandangan Chin dan mengatakan bahwa kegagalan pemerintah untuk lebih menjelaskan tujuan dari projek pembangunan dengan menggunakan duit PNB akan mengurangkan sokongan rakyat kepada Bn.

"Jika tidak ada penjelasan yang diberikan, saya pikir orang akan menghukum mereka dalam pemilihan berikutnya," kata Sivamurugan, menerangkan mengenai pilihanraya umum berikutnya.

“With the RM5 billion, how will it benefit the masses? "Dengan RM5 miliar, apa manfaatnya bagi rakyat? It (the government) needs to give further explanation on how the building functions, its use towards physical infrastructure, and whether it will be a tourist attraction,” he added. Ini (pemerintah) perlu memberikan penjelasan lebih lanjut tentang bagaimana fungsi bangunan, penggunaannya terhadap infrastruktur fisik, dan apakah itu akan menjadi daya tarik wisata, "tambahnya.

Pada ucapan belanjawan tahun 2011 itu, Najib mengatakan menara Warisan Merdeka tertinggi negara setelah selesai pada tahun 2015, bahkan melebihi Petronas Twin Towers.

. Dia juga mengatakan bahwa alasan untuk membina banggunan pencakar langit itu mirip dengan ikon Petronas Twin Towers, dalam hal ini akan berfungsi sebagai simbol dari Malaysia modern dan berkembang.

Perdana menteri juga menunjukkan bahwa proyek ini akan memiliki "multiplier effect" pada perekonomian dan membantu mendorong ke depan, di samping memberikan merupakan pusat komersial yang menarik bagi Bumiputera dan bisnis non-Bumiputera sama.

Sivamurugan, seorang pensyarah USM , lebih lanjut memperingatkan bahawa mengabaikan demonstrasi online Malaysia akan menyebabkan di popularitas pemerintah.

"Jika mereka mengabaikan 176.000 fans di Facebook, ia akan menjadi pemerintah sangat tidak popular," katanya.

No comments:

(function() { var d = document, w = window; w

Jangan Sampai Nanti Orang Panggil PM Paling BoDoH Dalam Sejarah...