ISLAM TAK DIPERMAINKAN OLEH BANGSA ASING. TAPI OLEH ORANG ISLAM SENDIRI.

 


Siapa permainkan siapa? Islam dipermainkan? Mana? Negara ni? Siapa permainkan? Orang bukan Islam?



Sejujurnya aku tak nampak pun orang bukan Islam permainkan Islam. Mungkin ada tapi 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗲𝗽𝗮𝗻 𝗺𝗮𝘁𝗮 𝗮𝗸𝘂 setakat ni.


Yang aku nampak 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 𝘀𝗲𝗻𝗱𝗿𝗶 yang permain Islam. Contoh paling biasa, 𝘁𝗮𝗸𝗳𝗶𝗿. Hukum orang yang tak ikut dia sebagai 𝗸𝗮𝗳𝗶𝗿.


Tuduhan kafir tu 𝗱𝗶𝗷𝗮𝗱𝗶𝗸𝗮𝗻 𝘂𝗴𝘂𝘁𝗮𝗻 dan 𝘀𝗲𝗻𝗷𝗮𝘁𝗮 bagi memaksa orang lain percaya apa yang dia katakan walaupun ia 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝘂𝗻𝗮𝘀𝗮𝗯𝗮𝗵.


Selain itu 𝗱𝗮𝗹𝗶𝗹 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗿𝘂𝗯𝗮𝗵-𝘂𝗯𝗮𝗵 ikut kepentingan pihak tertentu juga mempermainkan Islam. Dia yang buat, 𝗵𝗮𝗹𝗮𝗹. Orang lain, 𝗵𝗮𝗿𝗮𝗺.


Dan lagi menunggang agama untuk dapat keuntungan. Contohnya, 𝗸𝘂𝘁𝗶𝗽 𝗱𝗲𝗿𝗺𝗮 𝘀𝗲𝗸𝗼𝗹𝗮𝗵 𝘁𝗮𝗵𝗳𝗶𝘇 𝗱𝗮𝗶𝗳. Tapi tok gurunya 𝗽𝗮𝗸𝗮𝗶 𝗸𝗲𝗿𝗲𝘁𝗮 𝗺𝗲𝘄𝗮𝗵 


Murid makan bercatu tapi tok gurunya ada 𝗿𝗲𝘀𝘁𝗼𝗿𝗮𝗻 𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗴𝗲𝗿𝗮. Kutip derma untuk Palestin tapi dia yang 𝘀𝘆𝗼𝗸 𝗺𝗲𝗹𝗮𝗻𝗰𝗼𝗻𝗴 𝗹𝘂𝗮𝗿 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮.


Jadi ya, kalau ada anggapan Islam dipermainkan di negara ini, maka 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗺𝗽𝗲𝗿𝗺𝗮𝗶𝗻𝗸𝗮𝗻 𝗶𝘁𝘂 tak lain tak bukan 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 𝘀𝗲𝗻𝗱𝗶𝗿𝗶.


Jika ada orang bukan Islam yang permainkan pun, itu 𝗵𝗮𝘀𝗶𝗹 𝗸𝗲𝗷𝗮𝗵𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗸𝗶𝘁𝗮 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 𝘀𝗲𝗻𝗱𝗶𝗿𝗶 yang 𝗴𝗮𝗴𝗮𝗹 menjaga kesucian agama ini.


Kebanyakan yang berlaku, orang bukan Islam 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗻𝗴𝗮𝗷𝗮 nak hina tapi lebih kepada 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗲𝗺𝗮𝗵𝗮𝗺𝗶 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 secara sepenuhnya.


Tapi bila kita sendiri buat Islam 𝗺𝗮𝗰𝗮𝗺 𝗵𝗮𝗿𝘁𝗮 𝗽𝘂𝘀𝗮𝗸𝗮, 𝘁𝘂𝗸𝗮𝗿 𝗵𝘂𝗸𝘂𝗺 𝘀𝗲𝘀𝘂𝗸𝗮 𝗵𝗮𝘁𝗶, macamana nak menambah kefahaman Islam kepada mereka?


Kalau nak mengangkat martabat Islam, maka ikutilah sunnah Rasulullah ﷺ. 𝗕𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗶𝗸𝘂𝘁 𝘀𝘂𝗻𝗻𝗮𝗵 𝗧𝗼𝗸 𝗚𝘂𝗿𝘂. Nabi ﷺ tak hina orang, 𝘁𝗮𝗸 𝗸𝗮𝗳𝗶𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴, 𝘁𝗮𝗸 𝗴𝗲𝗹𝗮𝗿 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗹𝗮𝗶𝗻 𝗱𝗮𝗷𝗮𝗹, 𝘁𝗮𝗸 𝗳𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵 dan 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗲𝗻𝗶𝗽𝘂. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: