𝗝𝗘𝗡𝗔𝗬𝗔𝗛 𝗤𝗔𝗭𝗔𝗙 𝗬𝗚 𝗗𝗜𝗟𝗔𝗞𝗨𝗞𝗔𝗡 𝗪𝗔𝗟𝗔𝗨𝗡 & 𝗨𝗡𝗧𝗜𝗧 𝗗𝗜 𝗞𝗘𝗟𝗔𝗡𝗧𝗔𝗡 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗗𝗜𝗟𝗔𝗣𝗢𝗥𝗞𝗔𝗡 𝗨𝗧𝗞 𝗧𝗜𝗡𝗗𝗔𝗞𝗔𝗡 𝗨𝗡𝗗𝗔𝗡𝗚-𝗨𝗡𝗗𝗔𝗡𝗚





#Sebarkan #Biar_Rakyat_Faham 


1) SEBELUM ni saya tak perasan shbt kita brader 𝗦𝗮𝗶𝗳𝘂𝗹 𝗜𝘇𝗵𝗮𝗺 𝗥𝗮𝗺𝗹𝗶 dah TAG saya tentang peruntukan undang-undang syariah di Kelantan berkaitan jenayah 𝗤𝗔𝗭𝗔𝗙 𝘆𝗮𝗸𝗻𝗶 𝗺𝗲𝗻𝘂𝗱𝘂𝗵 𝘀𝗲𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗹𝗲𝗹𝗮𝗸𝗶 𝗺𝗲𝗹𝗮𝗸𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗟𝗜𝗪𝗔𝗧 𝗧𝗔𝗡𝗣𝗔 𝗠𝗔𝗠𝗣𝗨 𝗠𝗘𝗠𝗕𝗔𝗪𝗔 𝟰 𝗦𝗔𝗞𝗦𝗜 𝗬𝗚 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗙𝗔𝗦𝗜𝗞. Sebenarnya ia telah wujud di bawah 𝗦𝗲𝗸𝘀𝘆𝗲𝗻 𝟭𝟳 & 𝟭𝟴 𝗘𝗻𝗮𝗸𝗺𝗲𝗻 𝗝𝗲𝗻𝗮𝘆𝗮𝗵 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵 𝗜𝗜 𝗡𝗲𝗴𝗲𝗿𝗶 𝗞𝗲𝗹𝗮𝗻𝘁𝗮𝗻 𝟭𝟵𝟵𝟯 (𝟮𝟬𝟭𝟱).


2) Saya pernah berbincang dgn seseorg yg berautoriti dlm bidang ini dan dimaklumkan bahawa pindaan perlu dibuat dalam undang2 Syariah bagi memasukkan 𝗽𝗲𝗿𝗸𝗮𝘁𝗮𝗮𝗻 "𝗟𝗜𝗪𝗔𝗧" dalam Klausa tertentu. Proses telah dimulakan utk dibentangkan di Parlimen. Tapi itu bagi Wilayah Persekutuan.


3) Sila baca posting bro 𝗦𝗮𝗶𝗳𝘂𝗹 𝗜𝘇𝗵𝗮𝗺 𝗥𝗮𝗺𝗹𝗶 yg juga merupakan seorang lawyer :

**********************

𝗧𝗨𝗗𝗨𝗛𝗔𝗡 𝗭𝗜𝗡𝗔 𝗔𝗧𝗔𝗨 𝗟𝗜𝗪𝗔𝗧


والذين يرمون المحصنات ثم لم يٱتوا باربعة شهداء فاجلدوهم ثمانين جلدة ولا تقبلوا لهم شهادة ابدا.... أولئك هم الفاسقون - سورة النور أية ٤


(Dan mereka yang menuduh seorang mukmin yang baik dengan tuduhan zina atau liwat, kemudian mereka gagal membawa 4 saksi lelaki yang melihat sendiri perbuatan tersebut untuk membuktikan tuduhan tersebut, maka sebatlah mereka dengan 80 sebatan dan jangan lagi terima kesaksian mereka selama lamanya, mereka adalah golongan orang orang fasik)


- 𝗦𝘂𝗿𝗮𝗵 𝗔𝗻 𝗡𝘂𝗿 𝗮𝘆𝗮𝘁 𝟰.


Menuduh orang lain 𝗯𝗲𝗿𝘇𝗶𝗻𝗮 𝗮𝘁𝗮𝘂 𝗺𝗲𝗹𝗮𝗸𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗹𝗶𝘄𝗮𝘁, dalam apa keedaan sekalipun, orang yang menuduh itu wajib mengemukakan 4 orang saksi lelaki yang melihat sendiri perbuatan zina/liwat tersebut. Itulah hukum Allah, itulah ketetapan Allah, kecuali kalau kamu menolak hukum Allah atau kamu tidak mahu menerimapakai hukum Allah. 


Itulah syariah Islam, kecuali kamu tidak mahu beramal dengan syariah Islam dan memilih untuk beramal dengan syariah toghut dan tidak lagi takut kepada Allah.


Manakala, antara peruntukan yg berkaitan 𝗝𝗲𝗻𝗮𝘆𝗮𝗵 𝗤𝗔𝗭𝗔𝗙 & 𝗛𝘂𝗸𝘂𝗺𝗮𝗻𝗻𝘆𝗮 yg telah diqanunkan terdapat di bawah 𝗦𝗲𝗸𝘀𝘆𝗲𝗻 𝟭𝟳 & 𝟭𝟴 𝗘𝗻𝗮𝗸𝗺𝗲𝗻 𝗝𝗲𝗻𝗮𝘆𝗮𝗵 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵 𝗜𝗜 𝗡𝗲𝗴𝗲𝗿𝗶 𝗞𝗲𝗹𝗮𝗻𝘁𝗮𝗻 𝟭𝟵𝟵𝟯 (𝟮𝟬𝟭𝟱).


Peruntukan tersebut yang mudah difahami tetapi hari ini sering diputarbelit oleh glgn yang pada zahirnya dan awalnya kuat mendokong enakmen ini.


Fikir2kanlah


- 𝗦𝗮𝗶𝗳𝘂𝗹 𝗜𝘇𝗵𝗮𝗺 𝗥𝗮𝗺𝗹𝗶

**********************

4) Cuba baca 𝗦𝗲𝗸𝘀𝘆𝗲𝗻 𝟭𝟳 (𝟭) (𝗮) 𝗘𝗻𝗮𝗸𝗺𝗲𝗻 𝟭𝟯 - 𝗝𝗲𝗻𝗮𝘆𝗮𝗵 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵 𝗜𝗜 𝗡𝗲𝗴𝗲𝗿𝗶 𝗞𝗲𝗹𝗮𝗻𝘁𝗮𝗻 𝟭𝟵𝟵𝟯 (𝟮𝟬𝟭𝟱). Anda akan dapati sudah wujud perkataan "𝗟𝗜𝗪𝗔𝗧" di dalam peruntukan undang-undang itu.


5) Untuk Tabayyun dan mendapatkan kepastian, saya bertanya kpd seseorg yg berautoriti dalam bidang ini di peringkat pusat tentang 𝗦𝗲𝗸𝘀𝘆𝗲𝗻 𝟭𝟳 (𝟭) (𝗮) 𝗘𝗻𝗮𝗸𝗺𝗲𝗻 𝟭𝟯 𝗝𝗲𝗻𝗮𝘆𝗮𝗵 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵 𝗜𝗜 dalam Undang-undang Tubuh Negeri Kelantan tentang 𝗞𝗘𝗦𝗔𝗟𝗔𝗛𝗔𝗡 𝗠𝗘𝗡𝗨𝗗𝗨𝗛 𝗟𝗜𝗪𝗔𝗧 𝗧𝗔𝗡𝗣𝗔 𝗠𝗔𝗠𝗣𝗨 𝗕𝗔𝗪𝗔 𝟰 𝗦𝗔𝗞𝗦𝗜 𝗬𝗚 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗙𝗔𝗦𝗜𝗞 di negeri Kelantan. Berikut jawapan beliau :


𝙒𝙖𝙖𝙡𝙖𝙞𝙠𝙪𝙢𝙪𝙨𝙨𝙖𝙡𝙖𝙢 𝙬𝙗𝙩𝙝 𝙏𝙪𝙖𝙣 𝙕𝙪𝙨. 𝙋𝙚𝙧𝙪𝙣𝙩𝙪𝙠𝙖𝙣 𝙙𝙞  𝙆𝙚𝙡𝙖𝙣𝙩𝙖𝙣 𝙞𝙣𝙞 𝙩𝙚𝙧𝙠𝙞𝙣𝙞 𝙙𝙖𝙣 𝙩𝙚𝙡𝙖𝙝 𝙢𝙚𝙣𝙟𝙖𝙙𝙞𝙠𝙖𝙣 𝙠𝙚𝙨𝙖𝙡𝙖𝙝𝙖𝙣 𝙌𝙖𝙯𝙖𝙛 𝙩𝙚𝙧𝙢𝙖𝙨𝙪𝙠 𝙢𝙚𝙣𝙪𝙙𝙪𝙝 𝙨𝙚𝙤𝙧𝙖𝙣𝙜 𝙨𝙗𝙜 𝙥𝙚𝙡𝙞𝙬𝙖𝙩. 


𝙎𝙤 𝙙𝙜𝙣 𝙖𝙙𝙖𝙣𝙮𝙖 𝙥𝙚𝙧𝙪𝙣𝙩𝙪𝙠𝙖𝙣 𝙩𝙚𝙧𝙨𝙚𝙗𝙪𝙩 𝙗𝙚𝙣𝙖𝙧𝙡𝙖𝙝 𝙖𝙥𝙖 𝙮𝙜 𝙏𝙣 𝙕𝙪𝙨 𝙨𝙚𝙗𝙪𝙩 𝙟𝙞𝙠𝙖 𝙨𝙚𝙤𝙧𝙖𝙣𝙜 𝙢𝙚𝙣𝙪𝙙𝙪𝙝 𝙨𝙚𝙤𝙧𝙖𝙣𝙜 𝙡𝙚𝙡𝙖𝙠𝙞 𝙨𝙗𝙜 𝙥𝙚𝙡𝙞𝙬𝙖𝙩 𝙨𝙥𝙩 𝙮𝙜 𝙬𝙖𝙡𝙖𝙪𝙣 𝙙𝙞 𝙆𝙚𝙡𝙖𝙣𝙩𝙖𝙣 𝙗𝙪𝙖𝙩 𝙩𝙚𝙧𝙝𝙖𝙙𝙖𝙥 𝙋𝙈𝙓 𝙢𝙖𝙠𝙖 𝙗𝙤𝙡𝙚𝙝 𝙡𝙖𝙝 𝙖𝙙𝙪𝙖𝙣 𝙙𝙞𝙗𝙪𝙖𝙩 𝙙𝙞 𝙗𝙝𝙜𝙣 𝙥𝙚𝙣𝙜𝙪𝙖𝙩𝙠𝙪𝙖𝙨𝙖𝙖𝙣 𝙅𝘼𝙃𝙀𝙄𝙆 𝙪𝙩𝙠 𝙢𝙚𝙢𝙪𝙡𝙖𝙠𝙖𝙣 𝙨𝙞𝙖𝙨𝙖𝙩𝙖𝙣 𝙙𝙖𝙣 𝙨𝙚𝙩𝙚𝙧𝙪𝙨𝙣𝙮𝙖 𝙥𝙚𝙣𝙙𝙖𝙠𝙬𝙖 𝙨𝙮𝙖𝙧𝙞𝙚 𝙠𝙚𝙡𝙖𝙣𝙩𝙖𝙣 𝙗𝙤𝙡𝙚𝙝 𝙡𝙖𝙝 𝙢𝙚𝙢𝙛𝙖𝙞𝙡𝙠𝙖𝙣 𝙙𝙖𝙠𝙬𝙖𝙖𝙣 𝙙𝙞𝙗𝙖𝙬𝙖𝙝 𝙨𝙚𝙠𝙨𝙮𝙚𝙣 17 𝙞𝙣𝙞 𝙩𝙚𝙧𝙝𝙖𝙙𝙖𝙥 𝙩𝙚𝙧𝙩𝙪𝙙𝙪𝙝 𝙩𝙚𝙧𝙨𝙚𝙗𝙪𝙩.


6) 𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗜𝗧𝗨 𝗕𝗔𝗚𝗜 𝗦𝗛𝗕𝗧𝟮 𝗣𝗘𝗡𝗬𝗢𝗞𝗢𝗡𝗚-𝗣𝗘𝗡𝗬𝗢𝗞𝗢𝗡𝗚 𝗞𝗘𝗥𝗔𝗝𝗔𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗥𝗣𝗔𝗗𝗨𝗔𝗡 𝗠𝗔𝗗𝗔𝗡𝗜 𝗞𝗛𝗨𝗦𝗨𝗦𝗡𝗬𝗔 𝗬𝗚 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗗𝗔 𝗗𝗜 𝗡𝗘𝗚𝗘𝗥𝗜 𝗞𝗘𝗟𝗔𝗡𝗧𝗔𝗡 𝗔𝗧𝗔𝗨 𝗞𝗘𝗡𝗔𝗟 𝗪𝗔𝗟𝗔𝗨𝗡-𝗪𝗔𝗟𝗔𝗨𝗡 𝗞𝗘𝗟𝗔𝗡𝗧𝗔𝗡 𝗬𝗚 𝗕𝗨𝗔𝗧 𝗝𝗘𝗡𝗔𝗬𝗔𝗛 𝗤𝗔𝗭𝗔𝗙, 𝗔𝗡𝗗𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗟𝗔𝗣𝗢𝗥𝗞𝗔𝗡 𝗞𝗣𝗗 𝗕𝗛𝗚𝗜𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗡𝗚𝗨𝗔𝗧𝗞𝗨𝗔𝗦𝗔𝗔𝗡 𝗝𝗔𝗛𝗘𝗜𝗞.


7) Tolg sebar luaskan maklumat ini supaya ramai faham kerana 𝗷𝗲𝗻𝗮𝘆𝗮𝗵 𝗤𝗔𝗭𝗔𝗙 𝗶𝗻𝗶 𝘀𝗲𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗹𝗲𝗹𝘂𝗮𝘀𝗮 kerana puak 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘁𝗼𝗸, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝗿𝗴𝗼𝗻, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 & 𝘂𝗻𝘁𝗶𝘁 𝘀𝗮𝗻𝗴𝗮𝘁 𝗗𝗘𝗦𝗣𝗘𝗥𝗔𝗧𝗘 mahu menjatuhkan PMX, Kerajaan Perpaduan MADANI sebelum YDPA baru mengangkat sumpah.


Semoga bermanfa'at. InsyaAllah.


- Zus Din 

21122023




No comments: