CHEGU BARD YANG KECEWA DAN KOYAK






Tentu ramai tertanya-tanya mengapa semenjak dua menjak ni Chegu Bard seperti orang gila talak, meroyan macam hantu raya yang dibuang oleh tuannya?


Sebelum ini, dia ada beri amaran kepada PMX.  Waktu itu, dia amat marah apabila abah cow diseret ke mahkamah.  Maklumlah, sebelum ini dok kempen kononnya partinya itu suci bersih.  Tiba-tiba kantoi.  Chegu Bard meroyan depan mahkamah, dia beri amaran kepada Anwar bahawa Anwar boleh jatuh sewaktu undian bajet di Parlimen.  Akhirnya apa yang berlaku di parlimen? Usahkan mahu lihat Anwar jatuh, yang kita dapat lihat pemimpin kepujaan Chegu Bard itu ponteng parlimen.  Chegu Bard telah malu sendiri.


Dia komen program bersama PMX di Kedah semalam.  Dia kata, tidak ramai yang hadir.  Dia juga kata PMX dimalukan.  Aku nak bagitahu Chegu ayam ini, kamu sebutlah berapa sekalipun jumlah yang hadir, program tersebut disiarkan secara live di banyak medium sosial.  Dari petang ada live sehingga tamat program.  Tidak perlu disembunyikan berapa jumlah kehadiran, tetapi mata yang menyaksikan sendiri secara live dapat melihat rakyat Kedah terutamanya anak-anak muda tetap turun meredah hujan untuk bertemu PMX.  Kehadiran PMX di sebuah kedai makan sebelum itu juga padat disambut oleh anak2 muda.  Di sebelah malamnya juga, kita dapat saksikan sambutan meriah sehingga selesai program.  


Kita faham, tidak mudah untuk terima kehilangan kuasa.  Kita amat mengerti tekanan yang Chegu Bard rasai setelah hilang nikmat berada di kerusi empuk di pejabat Mara.  Jika dulu mungkin Jemin semburit (iaitu orang yang dia pernah tuduh melakukan rasuah dalam isu pintu gerbang dan kubah masjid di Selangor) boleh suapkan dia makan.  Dulu, mungkin mak lampir boleh kasi makan.  Kini, ibarat hantu raya yang dibuang oleh tuannya.  Meracau-racau dan merapu siang malam.  Jelas sangat tekanan yang dia hadapi.  Mungkin dia jadi begini kerana dosa dia yang sanggup khianat kepada perjuangan untuk kepentingan diri. Orang seperti ini tidak hairan kalau dia  sanggup tinggalkan anak bini hanya kerana kepentingan diri.


Aku harap dan merayu agar Chegu Bard buat laporan terhadap program semalam sekiranya beliau yakin dan ada bukti berlakunya salahguna kuasa atau rasuah.  Tentu Chegu Bard boleh buat laporan sepertimana dia pernah buat laporan terhadap Azmin semburit dulu. Tapi biarlah serius, jangan senyap bila dapat habuan ok.


Tahniah kepada rakyat Kedah yang tidak mudah diperbodohkan oleh Sanusi. Semakin kuat meroyannya puak-puak PN, itu memberi maksud betapa takutnya mereka kehilangan kuasa di Kedah dalam PRN nanti.  Buat Chegu Bard, jangan berputus asa, carilah rezeki halal yang lain.  Kamu boleh ternak ayam seperti dahulu atau jual.power bank semula.  Buatlah kerja apa pun asalkan tidak makan hasil bini.


WFAUZDIN NS



No comments: