ANAK MUDA, AYUH KITA TOLAK POLITIK KETAKSUBAN



1.  Dua hari lepas saya menulis sedikit catatan tentang PAS, sebuah parti Islam yang dahulunya idola saya tetapi sekarang ini kebimbangan saya.


2.  Menjentik sedikit, reaksinya menakutkan. Saya dimaki berjemaah dengan bahasa yang kotor dan ini tidak menggambarkan nilai dan akhlak Islam. Malu saya apabila saudara saya hilang adab dalam berpolitik.


3.  Munculnya cemuhan dan makian sebegini adalah ketaksuban pemimpin dan penyokongnya. Ketaksuban ini bahaya, perlu ditolak dan pemimpinnya tidak boleh diangkat menerajui negara ini. Anak muda harus fahami ini. Anak muda harus jauhi parti sebegini.


4.  Atas nama Islam, mereka kata mereka memperjuangkan umat sejagat, sedangkan realitinya setiap hari mereka meratib DAP, meratib kebangsaan mutlak. Mereka tidak faham realiti hidup dalam negara majmuk. 


5.  Saya perhatikan komen kumpulan ini penuh dengan emosi dan kebencian. Jika dibahas kita dikatakan anti Islam, pendokong liberalisme, dan LGBT. Inilah ratib mereka. Jika berbeza pendapat, mereka menjadi penghukum yang kental.


6.  Tidak cukup dengan itu, akan muncullah penulis mereka yang membunuh karekter kita, memperlekehkan kita. Saya alami itu, tetapi Alhamdulillah saya boleh menghadapinya. 


7.  Anak muda. Saya sudah lama berdamping dengan PAS. Saya gembira PAS menjadikan agama sebagai produk politiknya, dan Quran dan hadis sebagai landasan perjuangannya.


8.  Namun, saya sedih apabila PAS menjadikan kebencian sebagai senjata untuk menakutkan mereka yang berseberangan dengannya, merasuah penyokongnya dengan syurga, dan penentangnya dengan neraka. 


9.  Anak muda, sebab itu saya kongsi pengalaman ini dengan harapan kita menjauhi politik sebegini. Saya yakin anak muda mampu menilai dengan bijak, rasional dan adil. Dan yang paling penting, dapat memainkan peranan sebagai agen perubahan. Sejarah membuktikan, kuasa anak muda adalah penyumbang utama kepada jatuh bangunnya sesebuah tamadun.


10.  Anak muda, atas asas ini, marilah bersama saya. Kita sama-sama suburkan keharmonian dan hayati Madani. Madani itu hidup berperadaban yang tidak memperlekehkan orang, hidup yang penuh kasih sayang, saling menghormati dan menolak politik ketaksuban.


No comments: