PELAN TUKAR KERAJAAN KE LAUT?

Md Zulaimi Kazim


 1. Kalau siapa bawa agenda TOLAK Belanjawan untuk jatuhkan kerajaan PN sudah tentu kecewa amat sangat dan peluang ini diambil sepenuhnya mereka yang anti Anwar dalam PH.

TAPI....

2. Kalau kita nak pastikan belanjawan ini untuk memenuhi keperluan rakyat dengan kata lain mengutamakan rakyat maka kita menerima mana bajet untuk rakyat dan kita akan bahas dan tolak mana-mana bajet untuk hanya kepentingan politik PN dan beberapa kerat tokey besar kita tunggu AP kita bahas dan desak Menteri kewangan pinda atau kita akan buat undi belah bagi tolak bahagian-bahagian yang tidak manasabah dalam bajet yang dibentang.

3. Untuk bacaan kali kedua yang berakhir semalam pun kita telah berjaya mendesak PN menerima pindaan terhadap pengeluaran KWSP dan Moratorium. RAKYAT wajar berterima kasih kepada PH dan ucap tahniah kepada AP yang main peranan. 

4. Sejak moratorium ditamatkan, jualan produk bagi mana usahawan terasa berkurang sehingga 60% betapa rakyat tidak mampu berbelanja selain untuk barang dapur. Ekonomi dalam tenat ramai rakyat hilang pekerjaan, rakyat memang marahbod kerajaan tapi pilihan rakyat hari ini lebih kepada servival hidup bersama keluarga. Rakyat tahu tukar kerajaan hari ini dan ekonomi tetap ambil masa untuk pulih.

5. Apa yang Anwar arahkan pada ahli parlimen PH semalam menunjukkan beliau bukan terdesak nak jadi PM lagi, utamakan rakyat dulu. Anwar tetap dipersalahkan, kalau mengetuai undi berbelah bagi semalam akan kata Anwar ini gila nak jd PM dan bila sebaliknya Anwar akan dihentam spt mereka hentam Anwar dr petang semalam tanpa henti sampai sekarang.

6. Soalnya... apakah bila berjaya tolak bajet semalam secara otomatik kerajaan bertukar?



No comments: