Adakah Mahfuz tidak tahu atau buat-buat tidak tahu?




Dendam kpd Anwar hilang rasional berpolitik

MAHATHIR TAK SANGKA DIMALUKAN PH


Tidak perlu saya ulas mengapa PKR, DAP dan Warisan menolak undi belah bahagi yg dibuat oleh Mat Sabu kerana rata kita telah membaca sebab2 tersebut. 


Ramai yg kecewa kerana seperti saya juga inilah peluang utk menjatuhkan kerajaan PN. Kita kecewa kerana kita sebelum tidak tahu dan ambil tahu bagaimana proses perbelanjaan di Parlimen berlaku kerana inilah kali pertama kita ingin ambil tahu. Dlm mahu ambil tahu byk benda kita tak tahu akhirnya kita marah2 mcm kita serba tahu.


Malah ramai yg menghentam Anwar terutamanya walaupun Syafie Apdal sekutu Mahathir dan MPnya tidak bangun. Lebih pelik Mat Sabu dan Timbalannya Salahuddin juga tidak bangun tetapi Anwar tetap dipersalahkan... itu tandanya kita prejudis. 


Ramai penyokong Amanah menghentam Anwar kerana dendam mereka Anwar tidak mahu menyokong Mahathir sebagai calon PM buat kali ketiga😅... itu sahaja.


Saya mulanya terkejut mengapa MP2 PH tidak berdiri menyokong Mahfuz. Saya ambil pendekatan tenangkan diri dan tunggu sebab2nya. Mesti ada sebab lebih 90% MP pembangkang tidak bangun...Selepas 2 jam baru saya mendapat penjelasan dari rakan2 di KL. 


Apa implikasi daripada keputusan semalam kpd PH?


Pertama berkisah kpd nombor. Selama hari ini ramai menyindir Anwar tiada nombor tapi mereka yakin Mahathir ada nombor. Terbukti Mahathir tiada nombor. Lebih memalukan Mahathir hanya mampu membawa 13 MP menyokongnya.


Kedua... semalam MP PN/BN hampir semua berada di Parlimen. Sehari sebelum ini kita telah melihat gambar keriangan pemimpin2 UMNO bersama Zafrul. Kita kena belajar politik Malaysia ini berubah setiap jam. PH tahu UMNO sudah membuat uturn buat sekalian kalinya. Ia bukan setakat kesanggupan PN memenuhi permintaan mereka tetapi kita yakin ada rundingan disebalik rundingan ke atas individu2 terbabit.


Ketiga ia satu kemenangan moral kpd kerajaan PH apabila PN akur dgn kemahuan PH atau Anwar agar kerajaan fikirkan tentang Moratarium dan KWSP. Bayangkan jika kita menolaknya di saat ratusan ribu rakyat memerlukan wang tersebut... setiap hari siang dan malam media atau Berita memburukkan PH hanya pentingkan kuasa bukan rakyat. DAP menderhaka kpd raja. Anwar gila jawatan dan sebagainya. Ia memberi kesan buruk jangka panjang utk PH. 


Bola tanggung yg diharapkan PN gagal. Sekaligus ia membuktikan kpd rakyat PH benar2 ikhlas memperjuangkan nasib rakyat. Yg mana baik kita sokong dan bukan menolak mentah2 kebaikan dari belanjawan itu. Inilah kemantangan politik atau seni politik. Membaca gerak geri musuh hingga saat2 akhir.


Keempat ia kemenangan moral kpd Anwar dan sekaligus idea licik Mahthir digagalkan dlm dua kemungkinan. Pertama kita semua mengetahui Mahathir ada rundingan dgn Ku Li dgn angan2 jika kerajaan PN jatuh dia mahu menjadi PM buat kali ketiga. Kedua kemungkinan Mahathir ingin memalukan Pengerusi PH tidak mencukupi nombor. Semua org tahu kelicikan Mahathir jika tidak takkan lah MP2 Amanah seperti menganggap Mahathir sebagai rakan dan individu penting utk mereka dlm berpolitik. Malah semalam membuktikan betapa kuat kerjasama mereka bersama Mahathir dan rakan2nya.


Persoalannya skg kita ingin bertanya adakah Mahfuz tidak mengetahui arahan Anwar? Adakah pemimpin2 Amanah tidak melihat Presiden dan Tim Presiden mereka tidak berdiri? Adakah Mat Sabu tidak memaklumkan kpd MP2 Amanah? 


Adakah Mahfuz bertindak sendirian walaupun  sudah mengetahui arahan Anwar semata mata utk mengambil hati Mahathir? Adakah MP2 Amanah yg sejak kebelakang ini sentiasa berbeza pendapat dgn Anwar sengaja melakukannya? Ini isunya yg kita tunggukan hari ini utk wartawan bertanya kpd Mahfuz. 


Lebih penting Mat Sabu patut bertanggungjawab kenapa ia berlaku dan dia patut membuang sidang khas utk memaklumkan kpd penyokong yg skg bercakaran sesama sendiri. Bukannya lagi bertanya kenapa PH tidak menyokong kerana Anwar Ibrahim dan Athony Loke telah menjelaskan semalam.


Saya kagum apa yg dikatakan Ngeh Koo Kham dari DAP. Katanya kita hanya mempunyai satu Jeneral ( Anwar ) yg keputusan akhirnya adalah dari Anwar. Jika prinsip yg sama ada pada MP Amanah saya yakin tidak akn berlaku undi belah bahagi semalam yg hanya menimbulkan perbagai fitnah sesama penyokong PH.


Tanya saya... ada bagusnya selepas ini kekuatan sesebuah kerajaan itu tidak terlalu melebar. Bila berlaku keadaan 50-50 pemimpin2 berlumba lumba bersetuju menerima permintaan rakyat. Tidak lah seperti dahulu rayuan rakyat tidak diendahkan oleh pemimpin2 BN.


Akhir kata kemenangan moral utk Anwar kpd Mahathir yg cuba memecah belahkan PH gagal. Sekaligua membuktikan permuafakatan PH bakal kembali seperti dahulu. Politik dendam Mahathir memang wajar dijauhi PH kerana adalah baik PH fokus membelas rakyat daripada melayani karenah Mahathir yg terkenal semua org tak betul.


Norman Radzuan



No comments: