Mengapa Tun 'reject' Speaker yg baru...? PATUTNYA PAS LAH YG HENTAK MEJA



Norman Radzuan


Seni politik tidak boleh dibaca 10+10= 20. Khabarnya Tun juga meminati buku Art Of War... jadi di dlm khazanah itu ada ilmunya utk mengelirukan musuh.
Saya sebenarnya kesian melihat Tun semalam dihina begitu teruk oleh pemimpin2 UMNO. Itu bukan lakonan atau fake itu adalah katektor mereka. Sepatutnya Anwar Ibrahim lah yg berbuat demikian tetapi insan tersebut yg kita kenali dari dulu nilai akhlaknya tak akn berbuat demikian.
Saya masih ingat apabila ditanya wartawan apabila Anwar keluar dari penjara 2005 dahulu.... katanya "Yg sudah... sudahlah la. Saya tiada ada perasaan dendam kpd Tun. Skg masa ke depan... fikirkan soal rakyat." Kalau kita kawan buruk2 kan kita dkt kawan lain pun sudah cukup tak bertegur sapa.
Berbalik kpd kekecohan perlantikkan Speaker semalam... sepatutnya Tun tidak membantah. Tun memang mengenali Azhar Azizan kerana beliau sendiri yg melantik Azhar sebagai Pengerusi SPR.
Melantik Azhar sebagai Pengerusi SPR adalah tanggungjawab yg besar dan memerlukan org yg benar2 dipercayai. Jika tidak PRU mungkin boleh diselewengkan dan sebagainya.
Jadi apabila Azhar Azizan dilantik menjadi Speaker Dewan adakah Tun terkejut atau tidak mempercayai Azhar? Seperti kita maklumkan jika kerajaan BN atau PN segala jenis undang2 akn mudah dilanggari seperti pertukaran Speaker atas dasar apa?
Student University pun tahu pertukaran Speaker hanya boleh dibuat jika Speaker mengundurkan diri atau Pembubaran Parlimen. Adakah cukup hanya mengatakan ada pengganti😝?
Lihat gambar2 di bawah. Cukuplah gambar bercerita mengenai situasi skg. Harap pengikut Amanah memahami Sains Politik bagaimana. Cuma yg menghairankan kita kenapa PAS pula tidak membantah?
Bukankah Azhar Azizan dahulu yg mempertikaikan PAS yg berkempen menolak Oktoberfest? Alasan PAS LGBT, minuman keras dan sebagainya yg melanggari hukum2 Islam. Malah Azhar juga menyindir hukum agama Allah yg memerlukan 4 saksi.
Bagaimana PAS boleh bersetuju atau memilih insan yg mereka tentang ini hanya kerana kedudukan mereka sebagai Menteri. Mengapa semua isu yg PAS bangkitkan dahulu utk mengapi apikan pengikut merek kini mereka diam seribu bahasa?
Dahulu kononnya semua ini kerana DAP. DAP sering di serang, dikritik, dihentam, difitnah dgn begitu teruk dan secara tidak adil. DAP ibarat the punching bag atau the bogeyman.
Semoga ahli bawahan PAS dpt melihat satu persatu apa yg diucapkan pemimpin mereka hanya omong2 kosong utk mempengaruhi pengikut mereka yg majoriti di kalangan org2 kampung. Sdgkan mereka tidak berniat utk berbuat demikian... mereka hanya pertahankan kuasa dan kedudukan.



No comments: