PH BELUM PERINTAH MALAYSIA ?



OLEH ; MAT ZAHARI ALI
Image result for mahathir




Selepas kejatuhan umbo/bn pada 2018 Malaysia berada dalam era pra peralihan dan belum lag iboleh dianggap sebagai era sebenar PH menguasai negara. Ini disebabkan Tun Dr Mahathir yang diangkat menjadi PM dari  parti Bersatu yang baru 3 tahun tertubuh itu tidak beroriantasi leluhur PH.

Asas jati diri PH sebenarnya bertunjang kepada perjuangan reformasi '98 yg di asaskan Pkr, Pas (Amanah), dan Dap.

Manakala DrM pula dari leluhur Umno dan kini Bersatu. Lantaran itu pola politik tanah air sejak beliau berkuasa banyak terjebak dalam kancah polimik politik percaturan. Dr M datang dari blok parti minoriti dan tekanan dalaman dari parti sendiri menjadikan beliau terpaksa merencanakan rencah silat politik yang kekadang memualkan.

Masalah yang lebih menonjol  kerana DrM gagal menghayati agenda perjuangan PH yang berteraskan reformasi perjuangan keadilan untuk seluruh rakyat. DrM tidak memahami agenda perjuangan reformasi yang diperjuangkan komponen pukal PH (Pkr, Dap dan Amanah). DrM tidak berubah dan masih meneruskan roda pemerintahan beliau sebagaimana beliau menjd PM ketika beliau dalam umno.

Walaipun beliau berpengalaman menjadi PM selama lebih 22 tahun sebelum , ini tetapi itu dari acuan politik umno yang berpusat kepada percaturan politik pecah perintah.

Era penguasaan kerajaan sebenar  PH adalah apabila Anwar Ibrahim menjd PM. Segala inspirasi, jalur keadilan dan gerak gempur perjuangan reformasi rakyat menentang kezaliman, ketidakadilan sosial dan ekonomi yang dikuasai umno/bn sejak 60 tahun lampau akan dikecapi oleh rakyat.

Inilah nikmat sebenarnya perjuangan reformasi dapat diterjemah secara nyata.

Anggaplah era ketika DrM ini sebagai pra-peralihan dari era umno/bn ke era PH.


No comments: