SIRI 1- TERJEMAHAN -Kepentingan Rahsia Taib Di Petros Venture Sarawak!


Taib's Secret Interest In Sarawak's Petros Venture!  EXCLUSIVE






20 Julai 2018 10

Pada petang 20 Mac 2016, dalam panas berdebu padang pasir Oman, dua pelawat yang jauh dari timur membuat keputusan untuk menyelesaikan perjanjian besar dengan Bank Nizwa iaitu bank tempatan untuk menaikkan susunan pembiayaan $ 150 juta (mematuhi Syariah, tentu saja) untuk membolehkan pelaburan dalam penerokaan minyak baru Oman yang besar di Blok 17. Kemudahan ini diberikan kepada syarikat mereka sebagai kapasiti utama dalam PetroTel Oman (PetroTel), pengendali lapangan minyak prospek 2,378 kilometer persegi. Kita tahu mengenai perkara ini kerana semuanya telah diumumkan dalam akhbar Times of Oman. Laporan itu juga menamakan syarikat yang terlibat, South Sea Energy, yang digambarkan sebagai memegang 'kepakaran antarabangsa dalam industri minyak dan gas'. Dalam perjanjian tersebut, kita cuba mengenal pasti dua orang yang hadir semasa menandatangani perjanjian dengan bank itu bagi pihak Tenaga Laut Selatan. Mereka dinamakan Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Taib, Naib Presiden Eksekutif Tenaga Laut Selatan dan bapanya Gabenor Sarawak, Tun Pehin Sri Haji Abdul Taib bin Mahmud, menurut kenyataan media yang dibuat oleh bank.

Governor Taib accompanied son Abu Bekir as Executive Vice President of South Sea Energy to raise $150 million loan in Oman



Gabenor Taib menemani anak lelaki Abu Bekir sebagai Naib Presiden Eksekutif Tenaga Laut Selatan untuk menaikkan pinjaman $ 150 juta di Oman


Penglibatan Gabenor Sarawak dalam usaha perniagaan anak lelakinya itu , akan mengejutkan mereka yang menyedari secara terang-terangan bahawa penglibatan oleh ahli keluarga seorang kleptokrat di bidang perniagaan dan untuk kegiatan perniagaan globalnya. Tetapi, jarang sekali dia membenarkan serta menonjolkan dirinya terperangkap di tempat kejadian.

MENJADI PERSOALAN

Sarawak Report ingin menanyakan apa sebenarnya kepentingan kewangan keluarga Taib di dalam syarikat South Sea Energy ini, yang telah diumumkan kini sudah berkait rapat dengan usaha pertama syarikat Petros Negeri Sarawak, yang berlaku juga berkaitan dengan Oman Blok 17? Apakah sebenarnya syarat-syarat pertaruhan MOU Petros dan Tenaga Laut Selatan yang disebut dalam pengumuman itu? Selain itu, atas apa cagaran Bank Nizwa bersetuju untuk menaikkan sejumlah besar $ 150 juta untuk South Sea Energy Sdn Bhd, memandangkan syarikat itu, yang diperbadankan pada 2008 dan hanya mendaftarkan satu pejabat (di Menara Petronas) dan dikategorikan sebagai " Dorman "dalam Daftar Syarikat?

Beralih dari adegan di kawasan padang pasir tepat selepas dua tahun, hingga Mac 2018 dan pembalikan dasar petroleum yang menakjubkan oleh Kerajaan Sarawak, hanya jangka waktu pendek selepas pemilihan umum GE14, apabila bekas perdana menteri Najib Razak terlibat dalam pertempuran sengit yang melemahkan kuasa Najib dan betapa terdesaknya beliau untuk mengekalkan kuasa.

Untuk mempunyai peluang memegang jawatan dan mengekalkan kuasanya sebagai PM , Najib perlu mengekalkan sokongan mafia politik Sarawak, yang telah berada di bawah pegangan kuat Taib Mahmud selama empat dekad, pertama dalam kapasitinya sebagai ketua menteri dan sekarang sebagai gabenor negeri.


Taib menguasai kerusi-kerusi penting dan Ia akan muncul melakukan perubahan dan dasar ini adalah harga yang perlu dibayar Taib untuk terus menyokong BN, walaupun beliau juga dipuji oleh sekutu lamanya yang kini pemimpin pembangkang ( sekarang kerajaan) Dr Mahathir.

Selama bertahun-tahun, jurucakap pembangkang di Sarawak telah menguraikan pengaturan haram dan tegas yang menyalahi undang-undang di mana rizab minyak berharga negara itu disedut oleh kerajaan persekutuan melalui Petronas dengan royalti hanya 5% yang diketepikan untuk negeri itu..


TERJEMAHAN: TOJET


No comments: