Mengapa PAS mustahil rampas Selangor? Ini jawapannya


KUALA LUMPUR, 11 SEPT: Mustahil untuk PAS merampas pentadbiran kerajaan negeri Selangor daripada Pakatan Harapan (HARAPAN) dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.
Malah, menurut Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, PAS juga perlu melupakan angan-angan untuk mentadbir kembali Kelantan dan merampas Terengganu, Pahang serta Kedah.
Ini kerana, PAS yang kini bersendirian, katanya, memenangi banyak kerusi dalam tiga PRU terdahulu disebabkan oleh kerjasama yang terjalin antara PKR dan DAP.
“Jika disemak semula sejarah pilihan raya PAS di Selangor sejak PRU 1959, kita akan dapati PAS mencapai keputusan yang terbaik sewaktu bekerjasama dengan DAP dan PKR dalam PRU 1999, 2008 dan 2013.
“Ketika itu PAS memenangi empat, lapan dan 15 belas kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor dalam setiap PRU terbabit.
“Namun, dalam sembilan PRU daripada 1959 hingga 2004, PAS di Selangor tidak memenangi sebarang kerusi pun,” katanya dalam kenyataan, baru-baru ini.
Justeru, katanya, adalah mustahil untuk PAS menawan kelima-lima negeri berkenaan seperti yang diyakini presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
“Tiada sebarang kemungkinan PAS menangi Terengganu, Kedah, Pahang dan Selangor walaupun pertanyaan masih terbuka sama ada PAS akan hilang kuasa di Kelantan yang telah dimenanginya dalam enam PRU berturut-turut sejak 1999,” katanya.
Bagaimanapun, kata Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah, HARAPAN Selangor tetap perlu bersedia bagi menghadapi pertandingan tiga penjuru yang melibatkan PAS.
“Ini mungkin kedengaran tidak masuk akal, tetapi, empat parti komponen HARAPAN di Selangor perlu bersiap sedia dan bertahan untuk memenangi setiap kerusi yang berpotensi untuk menang di Selangor supaya negeri itu ditadbir 100 peratus oleh HARAPAN selepas PRU-14,” ujarnya.

No comments: