PERSAPAN LANCAR LA...PEMBAHRUAN MACAMANA?

PRU-13: Persiapan SPR lancar

November 17, 2011

PORT DICKSON, 17 Nov ― Persiapan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menghadapi pilihan raya umum ke-13 berjalan lancar dan setakat ini masih di peringkat awal, kata Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

“Maknanya persediaan kita sangat awal. Maksud saya banyak di peringkat perancangan lagi. Hanya untuk tujuan ini baru kita mula pelantikan sebahagian pegawai pengurus dan penolong pegawai pengurus pilihan raya dan ini tidak menyeluruh lagi.

“Tapi maksudnya kita sudah mula peringkat demi peringkat. Daripada segi perancangan kita sudah ada... lepas ini apa, lepas ini apa dan seterusnya,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis taklimat kepada 50 orang pegawai pengurus dan penolong pegawai pengurus pilihan raya bagi Negeri Sembilan di sini.

Dipetik Bernama Online, Aziz (gambar) berkata persiapan daripada segi logistik seperti peti undi, penindik, borang-borang dan sebagainya juga sedang disusun.

“Begitu juga dengan keperluan pengangkutan seperti helikopter, kapal terbang, perahu, bot, kereta dan lain-lain. Di samping itu, kita juga mengatur kerjasama dengan semua jabatan dan agensi yang berkaitan seperti polis dan Jabatan Pelajaran supaya dapat membantu SPR apabila pilihan raya umum diadakan kelak.

“Persiapan ini perlu supaya kita tidak terperangkap apabila dewan dibubarkan nanti. Sekarang ini perhatian kita sepenuhnya untuk membuat persediaan pilihan raya umum yang ke-13... fokus kita ke situ sekarang,” katanya.

Mengenai perkara baharu yang hendak diperkenalkan, Aziz berkata berkata ada perkara berkenaan baru diperkenalkan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya untuk dibincang dan diperhalusi dengan pelbagai pihak.

“Setelah ada persetujuan itu nanti barulah dikemukakan kepada SPR untuk keputusan muktamad bagi pelaksanaan. Perkara baru itu termasuk proses penambahbaikan penamaan calon, bahan kempen, pengundian pos dan sebagainya,” katanya.

No comments: