Ugut Kaum Cina : KDN Terus Diamkan Diri

KUALA LUMPUR 21 JUN : Pendakwaan terpilih yang diamalkan Kementerian Dalam Negeri (KDN) diteruskan lagi dalam kes melibatkan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali yang mengugut kaum Cina di negara ini.

Setelah dua hari berlalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan apatah lagi mengambil tindakan terhadap Ibrahim.

Sehubungan itu Penasihat DAP, Lim Kit Siang di parlimen hari ini menuntut kementerian termasuk Ketua Polis Negara menjelaskan kepada umum kuasa imuniti Ibrahim sehingga beliau tidak terkesan oleh peruntukan undang-undang.

"Apa yang berkaitan adalah perbuatan membisu oleh PM, TPM dan polis yang perlu dijelaskan dan mengapa Ibrahim diberi kebebasan untuk membuat ugutan.

"Adakah mesyuarat kabinet minggu depan akan mengkritik menteri kerana gagal mengambil tindakan sesuai menentang Ibrahim yang bertindak sedemikian rupa," katanya pada sidang media di lobi parlimen tadi.

Ibrahim bersama lebih 160 badan bukan kerajaan (NGO) lain pada Ahad lalu mengarahkan supaya kaum Cina berada di rumah pada tarikh 9 Julai nanti jika khuatir akan keselamatan diri selain mengarahkan mereka membeli stok makanan untuk disimpan.

Ini kerana menurutnya akan berlaku pertembungan di antara penyokong perhimpunan Bersih 2.0 dan Perkasa pada hari berkenaan.

Selain melabel Ibrahim sebagai "badut", Kit Siang berpendapat kenyataan presiden pertubuhan pro Umno-Barisan Nasional (BN) itu boleh mengancam keselamatan negara umpama kejadian pada 13 Mei 1969.

Bersabit perkara yang dibangkitkan itu, Kit Siang seterusnya mengumumkan dua tuntutan tambahan pada perhimpunan Bersih 2.0 iaitu tidak ada sebarang ugutan mahupun ancaman seperti yang berlaku pada 13 Mei, sebelum mahu pun ketika pilihan raya berlangsung.

Kedua, kerajaan pusat dan menteri tidak boleh menyalahgunakan kuasa membenarkan penjaga mereka berfungsi untuk tujuan pengundian.

Semalam, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dalam satu sidang media turut menyarankan agar Ibrahim ditahan di bawah Akta Hasutan 1948 bersabit kenyataan menakut-nakutkan masyarakat Cina.

Katanya, kementerian tidak mempunyai sebarang alasan untuk tidak mendakwa Ibrahim kerana kenyataan beliau yang berbaur rasis dan boleh dianggap membahayakan keselamatan awam.

Justeru Khairy menyifatkan kenyataan ahli parlimen Pasir Mas itu bukan mewakili keseluruhan masyarakat Melayu di negara ini yang lebih bertamadun.

Kit Siang kemudian mempelawa Perdana Menteri dan timbalannnya serta seluruh kepimpinan BN untuk turut serta dalam perhimpunan Bersih 2.0 yang bakal berlangsung pada 9 Julai nanti.

Menurutnya tindakan ini akan memberi mesej kepada negara bahawa menjelang 54 tahun amalan demokrasi berparlimen, kesemua parti politik akan bersama-sama rakyat menuntut pilihan raya yang adil dan bersih.

"Penyertaan dari pemimpin-pemimpin BN bagi inisiatif Bersih 2.0 akan menjadi sejarah besar buat demokrasi di Malaysia, justeru membawa satu pengakhiran bagi elemen negatif, perpecahan oleh pihak tidak bertanggungjawab," katanya lagi.

No comments: