SAMY VELLU BERI AMARAN:70 KERUSI UMNO DALAM BAHAYA TANPA SOKONGAN BUKAN MELAYU




TERJEMAHAN/CARIAN SUMBER :WRLR

Samy Vellu: 70
kerusi UMNO berisiko tanpa dukungan bukan -Melayu


Dengan Manimaran G. dan Melissa Chi
30 Oktober 2010

SUNGAI Siput, 30 Oktober - Datuk Seri S Samy Vellu telah memperingatkan UMNO bahawa ia tidak boleh menangi minima 70 kerusi federal tanpa dukungan non-Melayu dalam pemilihan umum berikutnya, bertentangan dengan pendapat seorang pemimpin Melayu.

Reaksi marah Presiden MIC datang setelah ucapan yang disampaikan oleh Ketua UMNO Titiwangsa's Datuk Johari Abdul Ghani mengatakan pihak yang dominan dalam Barisan Nasional (BN) tidak memerlukan dukungan dari pemilih China dan India.

"Bagaimana dia boleh mengatakan bahawa UMNO tidak memerlukan dukungan Cina dan India. Tanpa Cina dan India mendukung BN tidak boleh menang di hampir 70 konstituensi, "kata bekas wakil Parlimen Sungai Siput MP (gambar), yang juga menyoroti fakta bahawa ia telah memenangkan kurusi pada tahun 1990 karena dukungan dari pemilih Melayu.

Sammy mengatakan Johari tidak sensitif, menamb


bahkan pemimpin UMNO seharusnya tidak mengeluarkan ucapan sedemikian kerana ianya amat sensitif.

"Bahkan,
suara kaum India akan sangat penting untuk BN di GE berikutnya," katanya kepada wartawan di sini.

Dalamucapannya yang disiarkan di YouTube.com, Johari dilaporkan mengatakan bahawa UMNO Titiwangsa tidak perlu suara Cina dan India jika 70 persen dari pemilih Melayu mahu menyokong Umno.

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek juga menuntut pemimpin UMNO Titiwangsa untuk melewpaskan jawatannya dari politik.

Beberapa pemimpin UMNO lain, terutama dari Wilayah Persekutuan , telah sepakat bahawa komentar Johari boleh mempengaruhi dukungan dari pemilih China dan India terhadap BN di masa depan.

Mereka mengatakan ini berarti bahawa BN akan sulit untuk memenangkan daerah di mana pemilih non-Melayu mempunyai sampai sekitar 20 sampai 30 persen dari pemilih.

Mereka juga mengakui bahawa tidak semua pemilih Melayu akan memilih BN atau UMNO sebagai suara Melayu sekarang kerana terbahagi antara UMNO, PAS dan PKR.

"Orang-orang Indian yang kembali ke BN, jadi jangan meremehkan kekuatan mereka dan dukungan untuk BN. Ia menyebabkan mereka marah besar kerana budaya baru politik PM menyatukan semua ras di belakang BN.

"Kita tidak perlu politikus yang berfikir bahawa BN boleh menang hanya dengan suara Melayu. Saya terkejut untuk mengetahui bahawa seseorang dalam BN boleh memberi komentar seperti itu , "kata Samy Vellu.


Pilihanraya lalu 20o8 yang menyaksikan berlakunya Tsunami politik,5 buah negeri telah di tawan dan termasuk juga di Wilayah Persekutuan di mana beberapa negeri lagi hampir-hampir kecundang terutamanya di Negeri Sembilan di mana hanya memerlukan 4 kerusi lagi.Sementara di Wilayah Johor Bahru puyla beberapa kersusi telah di tawan.

Jika trend ini berterusan dan memihak kepada Pakatan Rakyat, kita percaya bahawa dalam pemilihan ke 13 nanti, Bn/Umno akan menjadi sejarah politik negara jika kerusi di Terenganu, Negeri Sembilan, Sabah, dan berlakunya perubahan di Johor,Perlis, dan Sarawak.

Apa yang perlu ialah Pakatan Harus menyakinkan rakyat bahawa mereka bersedia menjadi pemerintah dalam pilihanraya yang akan datang. Dengan sokongan dan dokongan golongan profesional yang ada di dalam Pakatan Rakyat, rakyat di jangka akan memberikan sokongan dengan melihat beberapa contoh positif pemerintahan dalam negeri Pakatan Rakyat.


No comments: