Ini bagi menjawab video KWSP VS PENCEN.





Mentaliti bodo melayu begini la. Sebab tu kalau golongan ini memerintah, semua amik short cut. Dari fikir cara nak selamatkan rakyat, mereka suka pecahkan tabung rakyat. Lepas tu bila rakyat bising, mereka sumbat dengan wang wang picisan yang mereka dapat setahun sekali.


Lepas tu bila bangsa lain kaya, senang, bangsa jenis macam ni akan jadi dengki. Maka tuduh melayu merempat dan terancam di tempat sendiri.


Bila di ajar cara nak senang dan kaya, mereka akan tuduh orang kita cara long term tak bagus. Sebab tu kena cara short term.


Dia tak tahu ke bukan semua org melayu akan dapat pencen? Majoriti yg dipotong gaji dari kwsp jugak org melayu yang akan dipotong gaji setiap bulan utk kwsp. Dia jugak tak tau ke gaji yg dah di potong tadi lepas 55 / 60 tahun, masa kudrat tak kuat, masa dah tak boleh kerja mungkin sakit etc duit tu dia akan dapat bukan sekadar dari jumlah yg dia telah letak kan tapi di campur dengan 12% yang majikan bagi dan di tambah dividend yang akan dapat, dia akan dapat mengatasi future inflation dan money value depreciation. Dia ingat duit tu kemana? Masuk tabung Muhyidin yassin? Atau tabung milo pas.? 


Sebab tu jugak kenapa Diwujudkan ASB ASN dan sewaktu dengannya. Benda ni orang Melayu kita tak nampak. Tujuan pelaburan itu utk apa? Dia nampak, dpt gaji nak enjoy terus berbelanja mcm orang yang kaya raya. Itu Masalahnya. Bak kata pepatah


Biar papa asal bergaya.


Sebab tu yang banyak tabung pelaburan ialah bukan melayu. Melayu kita ni smapai terpaksa buat amanah saham BUMIPUTERA sebab nak suruh menabung punya lah payah. Sampai di potong gaji secara paksa dalam kwsp utk hari tua mereka. 


Well nak buat mcm mana, mentaliti generasi subsidi begini lah. Susah nak ubah. Sebab tu mereka pecah tabung rakyat pun, ramai lagi sokong.


No comments: