Saifudin, Johari bakal main peranan penting di P Pinang dan Kedah


Dua pemimpin kanan PKR yang bakal memainkan peranan penting di P Pinang dan Kedah jika PH memenangi kedua-dua negeri itu selepas ini.
Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifudin Nasution Ismail dan ahli majlis pimpinan tertinggi, Datuk Johari Abdul bakal memainkan peranan penting dalam kerajaan negeri Pulau Pinang dan Kedah jika kedua-dua negeri itu dimenangi Pakatan Harapan dalam PRU 14 ini.
Kedua-dua diumumkan bertanding dua kerusi, iaitu parlimen dan negeri, oleh Presiden PKR malam tadi.
Saifudin akan bertanding di kerusi parlimen Kulim Bandar Baru di Kedah di samping DUN Pantai Jerejak di Pulau Pinang.
Jika menang, Saifudin dijangka akan mengambil alih jawatan timbalan ketua menteri (TKM) selepas TKM sebelum ini, Datuk Rashid Hasnon bertanding di parlimen Batu Pahat.
Datuk Johari Abdul akan bertanding dua kerusi iaitu mempertahankan parlimen Sungai Petani dan DUN Gurun di Kedah.
Jika menang Kedah, Johari dijangka memegang jawatan kanan dalam kerajaan negeri.
Turut bertanding dua kerusi adalah Samsul Iskandar Md Akin. Beliau akan bertanding di parlimen Hang Tuah Jaya (Bukit Katil sebelum ini) dan Machap Jaya.
Timbalan Presiden Mohamed Azmin Ali turut bertanding dua kerusi iaitu Parlimen Gombak dan DUN Bukit Antarabangsa.
Turut diumumkan bertanding malam ini adalah Wong Cheng yang akan mempertahankan kerusi Subang (sebelum ini Kelana Jaya), menolak khabar angin yang mengatakan beliau akan direhatkan.
Datuk Abdullah Sani pula akan bertanding di kerusi parlimen Kapar manakala Pengarah Pilihan Raya PH Selangor Dr Xevier Jayakumar akan bertanding di Kuala Langat, kerusi Abdullah sebelum ini.
Wiliam Leong pula kekal di Selayang, begitu juga Zuraidah Kamarudin kekal di Ampang.
Bekas pengerusi Bersih, Maria Chin Abdullah akan bertanding di kerusi Petaling Jaya manakala Sivarasa Rasiah di Sungai Buluh manakala bekas Setiausaha Agung Pas, Datuk Kamarudin Jaffar di Bandar Tun Razak.
Namun begitu, nama Mohd Khairudin Othman, Adun Pas yang menyertai PKR tidak ada dalam senarai. Begitu juga Adun Rawang sebelum ini, Gan Pei Nie.

No comments: