Selangor merekrut tokoh agama untuk mendapatkan sokongan Melayu





24 Jun 2010
Shah Alam, 24 Jun - Selangor telah merekrut sarjana Hangat Islam Dr Badrulamin Baharom untuk "mengulurkan tangan" ke pemilih utama Malaysia di kawasan luar bandar menjelang pilihan raya umum seterusnya, serupa dengan UMNO memujuk maverick ulama Dr Mohd Asri Zainal Abidin.

Kurangnya sokongan dari masyarakat tetap (PR) Pakatan Rakyat yang lemah dan realiti kekalahan selepas pilihanraya Hulu Selangor lalu.

Meskipun PKR gagal mempertahankan majoriti kerusi Melayu-semi-pedesaan. Untuk UMNO, Dr Mohd Asri masuk ke kem itu dapat membantu menopang sokongan Melayu bandar tetapi bekas mufti Perlis dengan serangan terakhir terhadap Barisan Nasional (BN) telah menimbulkan keraguan tentang keanggotaannya untuk menyertai Umno.

Selangor Mentri Besar Tan Sri Ibrahim Khaild mendedahkan perlantikan tokoh agama terkenal sebagai pengarah maklumat negara PKR minggu ini.

Dia menggambarkan Badrulamin sebagai cendekiawan "oleh standard" dan disahkan

yang peranannya adalah untuk membantu pasukan maklumat Selangor's mengatasi suara Melayu luar bandar.

Mentri Besar juga mengakui bahawa sementara Selangor adalah sebuah negara yang berkembang dengan baik, ada daerah yang mencapai kerajaan di luar negara itu.

pegawai kerajaan berkata kredensial dan latar belakang Badrulamin membuatnya cocok untuk mengatasi pemilih Melayu luar bandar yang kukuh pro-UMNO.

kelayakan-Nya termasuk gelaran dalam kajian Islam dari Universiti Al-Azhar terkenal di Kaherah, sebuah gelar master dalam Perbandingan Hukum dari Kent University dan gelar doktor dalam Hukum Islam Perlembagaan dari Universiti Birmingham.

No comments: