ANWAR, MAHATHIR, NAJIB DAN MUHYIDDIN




W.FAUZDIN


1. Beza Anwar,Mahathir,Najib dan Muhyiddin dari segi Ilmu Agama Islam,Politik dan Akademik.

2. Anwar Ibrahim mempunyai asas dan pengetahuan mengenai Agama Islam,bahkan Anwar memiliki Ijazah kedua dalam bidang ' Dakwah Islam ' dari The International Islamic University Islamabad,Pakistan.Anwar seorang yang taat dan berpengetahuan luas dalam Agama Islam berbanding Mahathir,Muhyiddin dan Najib.

3. Anwar seorang ' Political Scientist ' yang memiliki asas dan pengetahuan dalam politik,Anwar memiliki Masters Degree dalam bidang ' International Relations ' salah satu cabang Sains Politik dari University Of Wisconsin,Amerika Syarikat dan Phd dalam bidang ' Demokrasi ' dari Georgetown University Washington DC,Amerika Syarikat berbanding Mahathir,Najib dan Muhyiddin yang tiada pendidikan asas mengenai Sains Politik.

4. Anwar Ibrahim adalah seorang ' Ahli Akademik ' sebagai Pensyarah,Doktor Falsafah dan Professor yang pernah mengajar di University Of Oxford,London,England,Johns Hopkins University,Amerika Syarikat,Georgetown University Washington DC,Amerika Syarikat dan sekarang Anwar adalah Professor Undangan ( Visiting Professor ) di Harvard University,Amerika Syarikat berbanding Mahathir,Najib dan Muhyiddin yang bukan ahli akademik.

5. Anwar Ibrahim yang memiliki Ijazah dalam bidang ' Dakwah Islam ' seorang yang taat dan berpengetahuan luas dalam Agama Islam bukan seorang USTAZ atau ULAMA tetapi Anwar adalah seorang INTELEKTUAL MUSLIM yang diakui oleh dunia ISLAM dan BARAT berbanding Mahathir,Najib dan Muhyiddin yang tiada asas dan pengetahuan luas dalam agama Islam.

6. Anwar sebagai Intelektual Muslim begitu rapat dengan para ulama diperingkat antarabangsa khususnya Sheikh Dr.Raysuni Ahmad ia itu pengerusi Majlis Ulama Sedunia dan Sheikh Dr.Yusuf Qaradhwi serta negara-negara Arab dan negara-negara Islam seperti Turki,Indonesia,Qatar dan lain berbanding Mahathir,Najib dan Muhyiddin yang tidak langsung hubungan rapat dengan para ulama diperingkat antarabangsa.

7. Anwar Ibrahim yang dikenali sebagai Intelektual Muslim oleh dunia Islam dan Barat adalah Pengerusi The International Institute of Islamic Thought ( IIIT ) sebuah pertubuhan Intelektual Islam diperingkat antarabangsa yang berpusat di Herdon,Virginia Amerika Syarikat berbanding Mahathir,Najib dan Muhyiddin yang tidak menjadi pengerusi dimana-mana pertubuhan Intelektual Islam.

8. Anwar Ibrahim yang mempunyai pengetahuan asas dan luas dalam Agama Islam serta memiliki Ijazah dalam bidang ' Dakwah Islam ' adalah ' Pengerusi Christian and Muslim Understanding ' di peringkat antarabangsa berbanding Mahathir,Najib dan Muhyiddin yang tiada pendidikan asas mengenai DAKWAH ISLAM.

9. Ketokohan Anwar dalam Ilmu Agama Islam menjadikan Anwar dikenali sebagai Intelektual Muslim yang diberi penghormatan memberi ucaptama disidang Majlis Ulama Sedunia pada tahun 2010.Anwar adalah pemimpin politik Malaysia pertama yang diberi penghormatan memberi UCAPTAMA disidang Majlis Ulama Sedunia berbanding Mahathir,Najib dan Muhyiddin yang tidak pernah diberi penghormatan dalam sidang Majlis Ulama sedunia.

ANWARPMX

Abdul Rauf Hj.Jainullah.

 

No comments: