KUAT SANGAT KELUAR FATWA IKUT SUKA . INI KENA SIASAT DAN SEDANG DISIASAT

 

Kertas siasatan Hadi didakwa fitnah PH diserah TPR


Ketua Polis Kuala Lumpur, Azmi Abu Kassim berkata kertas siasatan itu diserahkan sejak tahun lalu.

Polis sedang menunggu arahan lanjut daripada pejabat timbalan pendakwa raya berhubung kes Abdul Hadi Awang memfitnah Pakatan Harapan.

PETALING JAYA: Kertas siasatan berhubung kenyataan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, yang mengaitkan Pakatan Harapan (PH) dengan fahaman komunis dan anti-tuhan sudah diserahkan kepada pejabat timbalan pendakwa raya.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Azmi Abu Kassim, berkata kertas siasatan diserahkan sejak tahun lalu.

“Kita masih menunggu arahan lanjut daripada pejabat timbalan pendakwa raya,” katanya dalam sidang media di IPK Kuala Lumpur.

Pada 10 Nov lalu, PH membuat laporan polis terhadap Hadi yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur fitnah.

November lalu, Setiausaha DAP Kuala Lumpur, Lim Lip Eng, dilaporkan berkata Hadi didakwa mengeluarkan kenyataan mengaitkan PH dengan fahaman komunis serta anti-tuhan dalam satu majlis di Temerloh, Pahang.

Azmi Abu Kassim.

Dalam perkembangan lain, Azmi memaklumkan polis sedang melengkapkan siasatan melibatkan perhimpunan tanpa permit di hadapan Kedutaan Sweden dan Belanda pada 27 Jan lalu.

Katanya, 14 individu sudah dipanggil membantu siasatan dan kertas siasatan akan diserahkan kepada pejabat timbalan pendakwa raya Rabu ini.

Terdahulu, polis dilaporkan mengesan tunjuk perasaan dan serahan memorandum bagi membantah pembakaran al-Quran serta penghinaan Islam yang tidak mematuhi undang-undang di hadapan dua kedutaan itu.

Pemerhatian polis mendapati kira-kira 80 individu menyertai perhimpunan di hadapan Kedutaan Belanda dan 400 orang mengambil bahagian dalam perhimpunan di hadapan Kedutaan Sweden.


No comments: