ISU TENGAH VIRAL...CALON MCA WEE JECK SENG TERPALIT RASUAH??

👍edisi kantoi

CALON MCA WEE JECK SENG TERPALIT RASUAH??

Kontrak RC, VEP RM150 Juta/Peralatan Bernilai RM4.07 Juta Tidak Dipasang Oleh Syarikat TCSens Sdn Bhd.

Satu laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pontian telah dibuat ke atas calon MCA(BN),  Wee Jeck Seng pada 04/11/19 berkaitan isu kontrak Kementerian Pengangkutan bernilai RM150 juta.

Jeck Seng didakwa menyalahguna kedudukannya sebagai diantara pemimpin MCA era BN mentadbir Msia, menjadi salah seorang pemegang saham syarikat TCSens Sdn Bhd telah dianugerahkan kontrak secara rundingan terus pada tahun 2014.

Menteri Pengangkutan ketika itu  Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai menganugerah kontrak tersebut melibatkan pembangunan Mobiliti Udara dan projek sistem kutipan cukai jalan (RC) serta rekod kemasukan kenderaan asing (VEP).

"Menurut laporan Ketua Audit Negara 2017 siri 2 menyatakan kelewatan menyiapkan projek RC dan VEP menjejaskan objektif projek yang secara tidak langsung merugikan hasil kerajaan dan operasi penguatkuasaan gagal dilaksanakan mengikut tempoh asal.

"Antara penemuan audit adalah justifikasi pelantikan kontraktor dibuat secara rundingan terus serta peningkatan drastik dalam perbelanjaan operasi pelaksanaan VEP bernilai RM150 juta termasuk penyelewengan peralatan bernilai RM4.07 juta didakwa tidak dipasang," 

Pendedahan skandal ini membuktikan Wee Jeck Seng adalah seorang individu yang tiada integriti, menyalahguna kedudukan dan kuasa untuk mendapatkan projek kerajaan secara rundingan terus.

Laporan kepada SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) akan menyusul.

Skuad#JM
06/11/19

Sumber Asal << Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pontian

No comments: