APA KHABAR ASRAMA MOKHTAR SENIK..NETIZEN SARAN JUAL KUDA HITAMNYA..

Asrama sekolah pondok Mokhtar Senik terbakar


Asrana pondok Mokhtar Senik terbakar malam tadi namun tiada kemalanmgan jiwa. Gambar Pahang News.Asrana pondok Mokhtar Senik terbakar malam tadi namun tiada kemalanmgan jiwa. Gambar Pahang News.

Asrama pondok Pusat Pendidikan Islam Annur Jalan Pantai Sepat, Kampung Kuala Penor di sini yang dipimpin oleh Mokhtar Senik, Ketua Dewan Ulama Pas Pahang terbakar kira-kira jam 8.00 malam tadi.(17 JANUARI LALU)
Pusat pendidikan tersebut menempatkan seramai 110 orang pelajar berumur antara 12 hingga 20 tahun, lapor Harakahdaily.
Menurut laporan rasmi pihak berkuasa, lapor lidah rasmi Pas itu, siasatan awal di lokasi kejadian mendapati kebakaran melibatkan bangunan konkrit asrama pelajar lelaki di bahagian tingkat atas menempatkan seramai 60 orang pelajar manakala di tingkat bawah menempatkan 4 orang pelajar.
Semasa kejadian kesemua pelajar berada dalam masjid sedang menghadiri kuliah agama.
Maklumat daripada Ustaz Zaki, salah seorang guru di situ, pada mulanya dua orang pelajar mahu ke bilik air berdekatan dengan asrama dan pelajar tersebut ternampak api sedang marak di tingkat atas bangunan tersebut, seterusnya pelajar tersebut menghubungi Ustaz Zaki dan maklumkan kebakaran itu.
Seterusnya Ustaz Zaki terus menghubungi pihak bomba untuk bantuan memadamkan kebakaran, lapornya.
Menurut saksi, api dikatakan bermula dari tingkat atas bangunan asrama tersebut dan berjaya dipadamkan oleh empat jentera Bomba Balai Kuantan terdiri daripada tiga pegawai serta 23 anggota.
Pihak bomba mengambil masa lebih kurang 45 minit untuk memadam kebakaran dan api dapat dikawal sepenuhnya pada jam 9.15 malam.
Siasatan terhadap kemusnahan akibat kejadian ini dapati bahagian tingkat atas serta bumbung asrama musnah sama sekali termasuk barangan perabot dan barangan pelajar serta dokumen-dokumen penting pelajar.
Tiada sebarang kemalangan jiwa dan kecederaan melibatkan pelajar.
Punca kejadian masih dalam siasatan pihak Forensik Bomba manakala anggaran kerugian masih belum dapat dipastikan.
Sementara itu Mokhtar dalam kenyataannya, mengucapkan terima kasih kepada anggota Bomba yang bertindak cepat memadamkan kebakaran tingkat atas asrama lelaki An Nuur.
Begitu juga dengan kehadiran segera Unit Amal, PAS Kawasan Kuantan dan ibu bapa pelajar yang menghulurkan bantuan secara spontan.
Tambahnya, kerugian dianggarkan RM400,000 dan kini An Nuur memerlukan:
50 katil dua tingkat
100 tilam dan bantal
100 almari
100 kain selimut dalam kadar segera

No comments: