MENGAPA BAI`AH ITU TERBATAL DAN MARI TELAAH SIRI2 KHIANAT PAS TERHADAP TAHALUF SIASI YG DIPERSETUJUI



PAS terawal khianat dalam PR apabila seawall 2008 telah mengadakan Perbincangan UG dengan umno sedangkan muktamar 2008 telah meluluskan Kerjasama dalam PR.

2. PAS telah bersetuju dalam mesyuarat PR untuk bersama PR tetapi secara diam2 PAS mengadakan perbincangan dengan umno.

3. Bertindih di enam dun dalam PRU-13 padahal dalam mesyuarat PR PAS telah bersetuju kerusi2 itu PKR bertanding.

4. Mempartahankan Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor sedangkan DAP dan PKR bersetuju tukar MB, keputusan PKR tukar MB mendapat sokongan DAP maknanya keputusan 2:1.

5. Sejak 2013 telah diadakan perancangan untuk menolak golongan profesional dalam kepimpinan PAS (sebenarnya seawal 2011 telah dirancang) Nik Abduh telah mengadakan "Deklarasi Shah Alam" yang disenaraikan siapa yang akan digugurkan.

6. Muktamar 2015 dewan ulamak telah membekalkan skima atau `chai’ kepada perwakilan supaya mengundi mengikut chai yang dibekalkan (hanya 20% sahaja tidak ikut chai).

7. Golongan agama dalam PAS memang mahu golongan profesional disingkirkan daripada sof kepimpinan dan dari PAS!

8. Kenyataan Presiden PAS supaya ahli PAS yang tidak bersetuju dengannya boleh keluar PAS dan tubuh parti baru, ini sudah terang lagi bersuluh arahan telah dikeluarkan oleh Tuan Presiden PAS, apa pilihan yang ada selain dari keluar PAS dan buat parti baru.

 Analisa tersebut sudah cukup kuat untuk membatalkan bai`ah adun dan ahli parlimen PAS kerana PAS sudah tidak mahu lagi dengan golongan profesional yang digulingkan secara tidak demokratik.

 Dalam tafsir Al-Azhar Dr.Hamka mengatakan sumpah seumpama itu adalah sumpah "lagho" atau sia2 dan tidak perlu kepada kafarah (Ayat 225 surah Al-Baqarah). ■ Edaran whatsapp group


OLEH AL HUSSEYN

No comments: