VIDEO: Perlaksanaan Hukum Hudud Menurut Sheikh Dr Yusuf al Qardhawi .Dengar apa kata Lim Kit Siang...

 oleh: Al husseyn


Kit Siang menceritakan mengenai expedisinya ke Timur Tengah, berjumpa dengan beberapa pelajar Malaysia disana dan bertukar-tukar fikiran atau pandangan.

 Kit Siang menceritakan apa yg dia baca dan beberapa pandangan yg telah beliau dengar di sana, termasuk pandangan Ketua Kesatuan Ulama Dunia, Syeikh Yusof Qardhawi. 

Cer kita dengo apa yang Ulama No. Satu Dunia , bukan hok NOMBOR DUA, hok NOMBOR  SATU DUNIA khabo - 


Perlaksanaan hudud mengikut Sheikh Dr Yusuf al Qaradhawi (Hudud dalam wacana Feqah Masa Kini Al Jazeera TV 10 Januari 2011)
 Sebelum dilaksanakan (hukum) hudud :
1) Beri makan (terlebih dahulu ) kepada orang yang lapar  
2) Sediakan pekerjaan kepada penganggur 
3) Ajarkan orang yang jahil
4) Dan Latih (para) pekerja9 Mesti lakukan ini sebelum melaksanakan hudud!
Dasar perlaksanaan hudud (ialah) tidak dilaksanakan hudud melainkan apabila kita telah melaksanakan seperti yang telah saya katakan ajaran-ajaran Islam keseluruhannya yang berkaitan aqidah, syariat , akhlak , tatasusila dan nilai-nilai (murni) kita bangunkan masyarakat Islam dalam keadaan ini, kita laksanakan hudud 





 Ikuti transkrip dari rakaman yang diedit untuk memberi tumpuan kepada kenyataan yang amat penting mengenai pra-syarat pelaksanaan hukum Hudud yang dinyatakan oleh Hj Hadi pada 8 Mei 2009 lalu.

Wartawan : Hukum Hudud telah luluskan masa PAS memerintah Trengganu.

Hj Hadi : Apa dia? 

Wartawan : Hukum Hudud telah diluluskan semasa pemerintahan PAS.. 

Hj Hadi : Kita dahulukan yg mana dahulu. Dahulukan masalah, atasi kemiskinan. Hukum Hudud tidak boleh dilaksanakan. Hukum mencuri tak boleh jatuh, kalau gaji minima tak dilaksanakan. 

Wartawan : Disini dia bukan priority , dia bukan keutamaan? 

Hj Hadi : Syarat dia mesti! Nak jatuh hukum mencuri sebagai contohnya, mesti gaji minima kena ada. Kalau dia mencuri kerana gaji tak cukup, tak boleh laksanakan; tak cukup syarat laksanakan hukum ini. Hak tu kena faham!

Wartawan : Jadi maksud dengan permasalahan tu.. 

Hj Hadi : Masalah pengangguran terlebih dahulu diselesaikan, baru dilaksanakan. Itu dia!

Komen al-Husseyn :

Tolong tanyakan kepada Hj Hadi tiga  soalan berikut:

a) Sudahkah masalah kemiskinan dapat diatasi khususnya mangsa-mangsa banjir di Kelantan, yang masih tidak punya kediaman? Yang baru nak memulakan kehidupan baru setelah rumah dan segala harta benda habis musnah. Cucuk tanaman dan ternakan punah ranah...

b) Apakah gaji minima di negara ini sudah dilaksanakan?
Untuk makluman Hj Hadi, yang begitu sayang dan kasihkan mantan MB Selangor, Khalib Ibrahim, dia  telah berjanji akan melaksanakan had gaji minimum mulai awal tahun 2012 dulu melalui semua anak syarikat negeri. 

Berita Kencing ini telah diumumkan oleh beliau ketika membentangkan Bajet 2012 yang bertemakan ‘Selangorku: Hasil Negeri Untuk Rakyat’ pada Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor, pada 9 November 2011. Baca lagi  di sini

c) Kenapa dulu cakap lain, sekarang cakap lain? Bukankah itu merupakan janji kamu sewaktu mahu menghadapi PRU-13? 

Cukuplah saya bertanyakan tiga soalan tu. Itupun dia tentu tidak akan dapat menjawapnya. Macai-macainya yang akan tolong menjawap untuk Hj Hadi nanti pastinya akan melalut yang bukan-bukan...







 Kit Siang sebut, dalam Islam rupanya banyak pendekatan dan pandangan tentang syarat dan perlaksanaan hukum Hudud. 

Maka, beliau bersetuju dengan pandangan bahawa banyak perkara lain yg lebih patut diutamakan sebelum memikirkan tentang Hudud. Pandangan ini selari dengan Dr Maza dan juga pernah dipegang oleh Hj Hadi sendiri. 

No comments: