FAKTA YANG PATUT KITA KAJI DI LAHAD DATU.UMPAMA PERISTIWA DI BUKIT JENDALIK.

 

 1. Kenapa penceroboh yang lainnya lepas lari.

2. Dimana letaknya radar Rotello buatan Italy yang canggih sehingga sampan kecil pun dapat dikesan.

3. Kenapa pihak polis yang terlibat bukannya tentera.

4. Adakah tentera laut, dan polis merin tidak mengawal kawasan yang sisyaki laluan ke Tawi-Tawi .

5.Peranan tentera di perkecilkan

6. Kenyataan Timbalan Menteri Dalam Negeri yang tak masuk akal.

7.Ketua gerombolan adalah menantu kepada Ketua Caw Umno Sg Bilis.

8.HJ Musa pemimpin No 2 pula adalah besan kepada Ketua cawangan Sg Nyamuk kerana anak lelakinya bernikah dengan anak Hj Musa.

9








10. Berbalik kepada peristiwa pencerobohan yang kini makin kritikal menghirankan kenapa penceroboh itu dibiarkan sampai berminggu?

11.  Kalaulah benar Sabah adalah daerah dan jajahan takluknya pihak kesultan Sulu boleh menuntutnya di mahkamah timbang tara dunia, (ICJ

12. Malaysia sepatutnya perlu segera meminta penjelasan dari kerajaan Filipina mengenai status penceroboh itu. Apakah ianya di bawah perlindungan Filipina ataupun mereka bergerak sendiri?
Perdana Menteri Najib Razak tidak perlu berlembut dalam situasi kritikal dan mencabar kedudukan dan kedaulautan negara begitu. Mereka perlu dilengsaikan segera tanpa memberi masa tawaran yang agak panjang.

13.Meletak kepanjangan tempoh pencerobohan itu ada sangkut paut dengan kelemahan Najib sebagai pemimpin nombor satu negara serta para pakar perang negara kita dalam menasihati Najib.Hishamuddin macam biasa.Ta kbuat kerja.

14,Paksaan melepaskan jawatan itu juga akan terheret kepada sepupunya Hishamuddin Hussein sebagai Menteri Dalam Degeri dan juga Ahmad Zahid Hamidi sebagai Menteri Pertahanan. Mereka kena bertanggungjawab atas tragedi itu dan tidak boleh dianggap ia hanya seperti isu stadium runtuh atau jambatan (flyover) runtuh.

15.Menteri dalam negeri selalu flip flop...tarak tau apa...... “I confirm that our security forces have not taken a single shot but were shot at 10 a.m. this morning!” he tweeted.  ("Saya mengesahkan bahawa pasukan keselamatan kita tidak melepaskan sebarang tembakan tetapi telah ditembak pada 10 pagi pagi ini!" Dia menulis dalam tweetnya.) 

16,  Rakyat tertanya tanya bagaimana satu kumpulan manusia yang besar bilangannya mampu menembusi perairan negara dengan senjata begitu mudah. Jika mengikut laporan kejadian, tentera kita yang terbunuh terkena serangan mortar, senjata yang dikira dalam kategori berat. Sangat merbahaya bagi keselamatan rakyat dan negara... Jika ianya satu kebenaran...
17. Tempoh hampir sebulan sangat pelik... apakah mereka sudah ada persediaan makanan yang banyak hingga mampu bertahan begitu lama... atau ada pembekal untuk mereka yang begitu ramai..

18. Darurat adalah satu cara menangguhkan PRU 13 yang telah hampir menemui tarikh luputnya. Najib sangat takut dengan tarikh PRU. Beliau seringkali memejamkan mata apabila ditanya bila nak umum PR?


19.. Kenapa polis, bukan askar? Tuan, sebenarnya pihak tertinggi keselamatan negara tahu dengan siapa mereka berhadapan sebenarnya. Sbb itu kita gagal mencari bgmn ratusan penceroboh itu mampu lolos dr pemantauan perairan dengan berbekalkan senjata. Apa yg saya faham selepas sedikit diskusi bersama rakan2 yg terhampir dgn peristiwa, musuh yg kita berhadapan ini bukan org asing melainkan rakyat tempatan sendiri. Perancangan mereka begitu licik dan mereka dtg dr perairan sbg org awam secara berperingkat2. mgkin ada antra mereka sudah ada yg puluhan tahun berada di Sabah dan memiliki kerakyatan yg entah bgmn caranya. mereka ini dipanggil bangsa Suluk bg org tempatan atau Sulu yg kita ketahui hari ini. Hari ini kita melihat mereka sudah mula membentuk kumpulan tanpa kita sedari bahawa sudah lama mereka bergerak sbg militan yg menyembunyikan taring utk berada di samping org2 awam. Kumpulan yg kita ketahui berada di Felda Sahabat itu adalah sebahagiannya yg berjaya dikesan. mungkin ada lagi(KOMEN DARI SEORANG PEMBACA YANG CERDIK)

 SIKIT NOTA DARI BLOG HALAMAN NIAH


Jika Polis sebagai pemerintah operasi bermakna

1) kita masih anggap mereka itu penjenayah dan penceroboh bukan combatant perang.

2) Polis kita akan menangkap dan menahan (perkatannya untuk polis ialah menahan bukan menawan - Menawan ialah perkataan Tentera ada beza di antara keduanya)

3) Untuk mengelakkan mereka menjadi Tawanan Perang. Cukup sekadar sebagai tahanan penjenayah. Maka tuduhan di Mahkamah Awam boleh di lakukan. Seperti tuduhan yang boleh kita buat ke atas lanun Somalia yang kita tahan sedikit masa lalu. Mereka tidak di anggap tawanan perang.

4) Boleh di ektradisikan dengan lebih mudah ke Filipina. Kalau tindakan ketenteraan atau kita anggap perang susah nak bicara dan mana nak tempatkan mereka dan diklasifikasikan mereka ini? Maka jadilah macam kisah CIA dan Black Sitenya untuk WAR on TERROR mereka. Kita kena la buat macam Guantonamo BAy juga. Susah macam tu.

Itu sebab kita mengambil langkah Polis dahulu. Jika tentera ambil alih sudah jadi kes lain.

Jika keadaan tidak boleh di kawal lagi maka LOCAR AREA EMERGENCY (darurat setempat) boleh di isytiharkan.

No comments: