PAS Tetap Dengan Pendirian Pakatan Rakyat, Buku Jingga


PETALING JAYA, 14 MEI: PAS akan terus mempertahankan resolusi yang telah disepakati DAP dan PKR meskipun terdapat percanggahan dalam beberapa perkara.
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan, fokus utama yang perlu diberikan perhatian adalah melaksanakan tuntutan Bersih 3.0 demi memastikan pilihanraya dapat dijalankan secara adil.
Katanya, Pas akan terus dengan pendirian untuk bersama dan menghormati dasar Pakatan manakala segala percanggahan pendapat akan diselesaikan secara dalaman dan bukannya melalui media.
“Kita akan bincang secara dalaman dan kita akan utamakan isu Bersih dahulu untuk kita memerintah. BN menyembunyikan isu Bersih,” katanya di dalam sidang media di ibupejabat PKR di sini.
Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Abdul Hadi dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang tegas untuk mempertahankan Perlembagaan Persekutuan seperti yang dimaklumkan dalam Buku Jingga.
Katanya, serangan terhadap Pakatan melalui media pro Umno-BN tidak akan menggugat kesepakatan bersama yang telah dipersetujui selama ini.
Kit Siang dalam sidang media sama membacakan semula ikrar yang telah dipersetujui bersama yang dimuatkan dalam Buku Jingga.
“Semangat dan keutuhan Pakatan tidak sedikit pun terjejas dengan liputan yang dikira negatif dalam keadaan sekarang.
“Kenyataan ketiga-tiga parti untuk kekal dengan Pakatan Rakyat sekarang, semasa pilihan raya dan selepas membentuk kerajaan insyaAllah.
“Tuan Guru (Hadi Awang) berkata kita masih terikat dengan kesepakatan yang telah ditandatangani bersama.
“Yang menyatakan segala perubahan yang dibuat terikat dengan dasar kesepakatan bersama, Perlembagaan Persekutuan, Buku Jingga.  Itu cukup jelas,” Lim berkata.
Sementara itu, Anwar memaklumkan, pimpinan sedang menumpukan perhatian terhadap menyiapkan manifesto pilihanraya dan akan mengadakan beberapa siri rapat rakyat bagi menjelaskannya.

No comments: