Serangan Bertubi-tubi Umno Terhadap Mat Sabu Hanya Untuk Lindungi Sejarah Sendiri

KUALA LUMPUR 4 SEPTEMBER : Serangan bertubi-tubi Umno terhadap Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berhubung tragedi Bukit Kepong disifatkan sebagai bertujuan mempertahankan sejarah versi parti Melayu itu sahaja, kata penganalisis politik.

Pengarah Pusat Inisiatif Dasar (CPI), Lim Teck Ghee berkata, tindakan Umno itu hanya mahu mengekalkan tafsiran sejarahnya yang mana telah “yang digunakan dengan meluas di sekolah dan media rasmi” bahawa ia adalah pihak yang berjuang untuk kemerdekaan.

“Sudah tentu, Umno dulu sangat berbeza dengan Umno sekarang dan kemerdakaan dicapai melalui usaha-usaha pelbagai kuasa termasuk Parti Komunis Malaya,” kata Lim Teck Ghee dipetik The Malaysian Insider.

“Bagaimanapun, harapan adalah supaya propaganda dan versi mementingkan diri sendiri ini akan menjadi tafsiran yang tidak boleh dicabar dan kekal dalam sejarah kita,” tambahnya.

Semalam Pemuda Umno berkata pihaknya mahu mengumpulkan semua bekas tentera, anggota polis dan ahli keluarga warga Bukit Kepong dalam satu siri jelajah seluruh negara dan dipanggil Pentas Patriot untuk menjawab kontroversi kenyataan Mohamad Sabu.

Mohamad Sabu, yang lebih dikenali sebagai “Mat Sabu” mencetuskan kontroversi apabila memberitahu dalam satu ceramah bahawa pejuang kemerdekaan telah melancarkan serangan itu di balai polis Bukit Kepong membunuh 25 orang semasa pemberontakan komunis dalam 1950.

Malah, pemimpin Umno juga mendakwa Mat Sabu sebagai membela komunis yang turut disiarkan dalam Utusan Malaysia walaupun beliau menafikan ada menggunakan perkataan komunis dalam ceramahnya.

Justeru, tindakan Umno ini dilihat cuba menggunakan kontroversi itu untuk meraih sokongan pengundi Melayu.

Mat Sabu, dalam ceramahnya mengatakan Muhammad Indera salah seorang individu yang dipujinya ketika ceramah pada 21 Ogos lalu telah dikatakan sebagai seorang pejuang kemerdekaan, sebagaimana disebutkan dalam Berita Harian pada 13 Ogos 2010.

Muhammad, lebih dikenali sebagai Mat Indera, adalah pemimpin komunis Melayu yang melancarkan serangan gerila terhadap berek polis ketika pentadbiran British.

Sementara itu,penganalisis politik dari Universiti Monash, James Chin berkata, “sejarah Malaysia adalah Umno sebagai pejuang-pejuang kemerdekaan, bukan mereka sahaja. Mereka cuba meletakkan diri sendiri.”

Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) merupakan parti politik Melayu pertama ditubuhkan selepas penjajahan Jepun pada 1945 yang bangkit mempertahankan kemerdekaan. Umno ditubuhkan pada 1946 oleh Datuk Onn Jaafar.

Pensyarah kanan Universiti Sains Malaysia Profesor Madya Dr Sivamurugan Pandian pula menegaskan sebarang perubahan sejarah perlu diserahkan kepada pakar sejarah untuk menjelaskan salah faham, agar tidak menjejaskan perpaduan kaum.

“Lihat secara mendalam. Saya rasa apa yang berlaku ini adalah untuk mengiktiraf sumbangan komunis di kalangan orang Melayu,” katanya.

“Kekeliruan bukan hanya di kalangan rakyat Malaysia tetapi juga penyokong PAS atau PR (Pakatan Rakyat),” katanya.

No comments: