Kedaulatan bahasa bakal menjadi isu pilihan raya |
Ali Bukhari Amir |
Penentangan ke atas sistem Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMBI) ini mempunyai dua jenis aliran. |
Satu pihak menentangnya kerana dasar ini hanya menimbulkan kesulitan pelajar memahaminya dan menyukarkan guru untuk mengajar. Ringkasnya, ia mengganggu proses pembelajaran dan pengajaran.
Manakala pihak kedua melihat ia perlu dihentikan kerana ia melibatkan hal jati diri, harga diri bangsa dan maruah negara. Dalam pengalaman peribadi ketika menemu bual, saya bertemu dua pensyarah yang mewakili kedua-dua aliran itu. Semua ini adalah berdasarkan wawancara Siasah.
Pertamanya, Dr Shaharir Md Zain (UPM) dan keduanya, Dr Hashimah (UKM). Dr Shaharir, menurut perhitungan saya adalah aliran yang melihat dasar ini dari segi maruah dan harga diri sementara Dr Hashimah mewakili aliran yang melihat dasar ini sebagai alat yang menyulitkan kedua-dua ilmu tersebut dipelajara oleh murid-murid dan diajar oleh guru-guru.
Bidang ilmu yang diikuti kedua-dua ahli akademik ini mungkin antara sebab mengapa mereka memilih corak aliran penentangan yang sedemikian. Dr Shaharir contohnya, sebagai seorang pakar Matematik tidak merelakan anak bangsanya dilatih, diasuh serta diajar di dalam bahasa yang bukan bahasa ibundanya; bahasa Melayu.
Manakala Dr Hashimah, sebagai pakar ilmu bahasa, khasnya bahasa Melayu di peringkat IPT, tentunya lebih berminat mengulas tentang kesukaran yang terpaksa dihadapi oleh para pelajar ketika menerima pengajaran daripada guru mereka dalam bahasa Inggeris.
Pemeriksa kertas peperiksaan puaskan hati Menteri
Berdasarkan keputusan PMR yang terbaru, ia tentunya dipolitikkan oleh kepimpinan Bari san Nasional dengan menyatakan bahawa dasar ini terbukti sebagai benar dan ia perlu diteruskan. Usa ha meneruskan dasar ini tentunya jihad walaupun ada pelajar yang sukar menerimanya.
Dr Shaharir dalam temu bual itu telah mendedahkan bagaimana bahagian pemeriksa telah mengubah beberapa hal di dalam proses pemarkahan seperti graf dan lain-lain yang akhirnya membuatkan hasil keputusan mata pelajaran itu memuaskan hati pihak kementerian.
"Buat apa pemeriksa membuat suatu perkara yang akhirnya mendatangkan kesusahan ke atas dirinya sendiri? Lebih baik dia puaskan hati menteri," kata beliau.
Akhirnya, Dr Shaharir berkata, keputusan yang keluar tetaplah bagus, menyenangkan menteri dan ia memihak kepada keyakinan kementerian bahawa dasar penggunaan bahasa Inggeris itu tiada masalah. Jika kitaran penipuan dalam soal pemarkahan ini masih tidak berubah, apa lagi harapan kita untuk membetulkan keadaan ini?
"Sebab itulah sejak awal lagi saya tak mahu melihat kecacatan dasar ini berasaskan keputusan mata pelajaran,� kata beliau lagi. "Saya mahu lihat hal ini dari sudut maruah dan harga diri."
Sementara itu, dalam temu bual bersama Dr Hashimah, saya dapati beliau banyak mengulas masalah ketidakfahaman pelajar yang terkait dengan pelbagai teori pendidikan.
Menariknya walaupun saya menemu bual mereka pada tarikh, tempat dan masa yang berbeza situasi, tapi Dr Shaharir dan Dr Hashimah hampir serentak bertanya, "Teori apa yang dipakai oleh penguasa ketika membentangkan idea mengenai dasar tersebut?"
Dr Hashimah menyebut satu teori yang saya lupa namanya. Tetapi, apa yang saya fahami dari penjelasan beliau ialah seorang murid itu akan mudah mempelajari dan memahami apa sahaja ilmu yang diajarkan apabila guru itu menyebutkan benda yang ada di persekitarannya.
"Misalnya, menyebut bunga matahari, kekwa, bunga raya atau apa sahaja tumbuh-tumbuhan ketika mengajar sains. Mereka akan minat belajar dan akan cuba memahaminya.
"Yang terjadi kini ialah guru terpaksa menyebut istilah asing yang tidak pernah didengarnya. Mereka tak minat kerana otak terpaksa membuat dua kerja. Kerja pertama, memahami istilah baru. Kedua, selepas memahami istilah baru itu, barulah memahami huraian ilmu," katanya.
Umno Johor kuat tentang
Demikianlah serba ringkas pengalaman peribadi saya dalam upaya dan usaha meneroka aliran penentangan yang diwakili oleh kedua-dua tokoh akademik tersebut.
Dalam kalangan pejuang dan aktivis Umno, kelihatannya Umno Johor yang agak terkedepan dalam hal perjuangan ini. Puad Zarkashi contohnya pernah mengutarakan hal tersebut secara jelas, terang dan terbuka dalam Perhimpunan Agung Umno yang lalu.
Hal ini diperteguhkan lagi dengan kenyataan Badan Perhubungan Umno Johor merangkap Menteri Besar Johor, Dato' Seri Abdul Ghani Othman dalam Konvensyen Umno Johor pada 5 November tahun lalu. Penentangan itu agak kuat kerana aliran Dr Shaharir yang dipegang.
Maksudnya, Abdul Ghani dalam kenya taannya terdahulu telah memusatkan bantahan Umno Johor ke atas dasar itu dengan bermodalkan hujah bahawa bangsa Melayu akan hilang jatidiri. Beliau tidak mengguna hujah bahawa, dasar PPSMBI menyebabkan mutu akademi merosot.
Jika tidak, beliau dan mungkin pejuang bahasa terkedu lidah bungkam suara untuk menjawab tipu daya kerajaan yang menyatakan dasar PPSMBI telah berjaya, bermodalkan hujah bahawa ramai calon PMR berjaya dalam Sains dan Matematik.
Hal itulah yang menjadi pertanyaan atau pun serangan pengamal media aliran perdana ke atas Abdul Ghani, sejurus selepas keputusan PMR diwarwarkan sebagai terbaik tahun ini.
Oleh kerana beliau sejak awal mengguna hujah penentangan aliran kedua, iaitu penentangan ini terkait dengan soal maruah dan jati diri, maka beliau terselamat daripada suatu segi. Malah tanpa berhujah begitu pun, beliau yakin bahawa, pengajaran dalam bahasa ibunda itulah yang lebih memudahkan pembelajaran ke atas kaum pelajar di negara ini.
Selain kuasa politik, kuasa rakyat tanpa mengira faham politik kepartian juga amat berkesan dalam usa ha menolak PPSMBI. Mungkinkah keberkesanan ini perlu bermotifkan ekonomi?
Misalnya ambil contoh bayaran isu yuran tambahan yang dikenakan lalu ditolak oleh ibu bapa akhir-akhir ini. Desakan ini berakar daripada lembaga PIBG di sekolah-sekolah. Sehinggakan, Menteri Pelajaran Dato’ Seri Hishammuddin telah menunjukkan rasa menyebal marahnya.
Dalam kenyataan kesal beliau berkata, “Tidak apalah, mereka bolehlah ambil balik wang itu.�
Mampukah Umno Johor bergerak sendirian?
Kalau tiap-tiap hari ibu bapa dan guru atau pengerusi PIBG di setiap sekolah dapat mengirim mel elektronik sepucuk seorang setiap hari bertalu-talu kepada TV3, saya fikir tidak mustahil dasar PPSMBI akan dimansuhkan tanpa menunggu pilihan raya untuk menumbangkan BN.
Barangkali PIBG gagal melihat hal ini dengan lebih jelas kerana mereka tidak begitu tertekan kerana tidak melihat bagaimana derasnya wang cukai mereka meluncur keluar daripada poket dan kantung kerajaan tatkala sedang membelanjakan kos pelaksanaan dasar ini.
Belanja yang telah dikeluarkan untuk membeli peralatan komputer riba, mencetak buku-buku teks dalam BI termasuk belanja melatih guru-guru bercakap dalam BI melonjak ratusan juta. Dan paling memenatkan, dasar ini dipanjangkan ke universiti dan semua ini pastinya menelan belanja yang lebih mahal pula. Apakah Umno Johor dapat gerakkan semua ini bersendirian?
Sama ada parti pembangkang dan kerajaan yang peka menolak ego masing-masing demi anak bangsa ataupun mereka berterusan mengamalkan sikap berpuak untuk melihat kerosakan.
Yang terjelma dalam fikiran kita sekarang ialah ada kemungkinan, isu bahasa akan digunakan ketika hampir menjelang pilihan raya untuk memancing perhatian khalayak Melayu sekaligus memukat undi rakyat seluruhnya.
"Umno mungkin sedar bahawa sokongan rakyat ke atasnya bertambah dengan mengalihkan dasar PPSMBI ke bahasa ibunda," kata seorang teman. Inilah tugas ahli politik. Segala susah dan senang rakyat akan terus-menerus dipolitikkan bagi keuntungan politik peribadi. - mks.