KHALID MESTI BERUNDUR ATAU DISINGKIRKAN

http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=306641:an-umno-mb-in-a-pakatan-state-no-one-is-indispensable-khalid-must-step-down-or-be-run-out&Itemid=2#axzz35LfqFBSE

UMNO MB DALAM NEGERI PAKATAN?  

Tiada siapa boleh diketepikan, Khalid mesti meletak atau kehabisan!
Sudah tiba masanya untuk Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim untuk memilih sama ada untuk meletakkan jawatan, atau untuk meletakkan ia secara  kasar, menghadapi kemurkaan pengundi Selangor.
Jika difikirkannya bahawa dia sangat diperlukan, maka dia benar-benar salah. Dalam sebuah negara demokrasi, kerajaan dipilih ke dalam kuasa dan mereka juga boleh dipilih keluar. Agar parti pemerintah untuk kekal berkuasa, mereka perlu melibatkan diri dengan rakyat.
Perkara terburuk yang boleh  berlaku kepada mana-mana wakil yang dipilih atau Ketua Kerajaan ialah apabila mereka menjadi dipisahkan dengan rakyat, atau berjemur diri dalam kegemilangan mereka sendiri.
Khalid perlu sedar bahawa kedudukannya sebagai MB adalah hasil daripada usaha-usaha Selangorians yang mahu melihat perubahan di negara ini. Tanpa sokongan rakyat, dia tidak satu. Sebelum beliau menjadi MB Selangor, kebanyakan kita tidak pernah mendengar mengenai Khalid.
Dia harus dicabar
Walaupun di Malaysia, keadaan adalah berbeza kerana kita telah melihat hampir 60 tahun di bawah pemerintahan Barisan Nasional, dan orang ramai akan terus menyokong Pakatan sepanjang jalan ke Putrajaya, ia tidak bermakna bahawa orang semestinya akan terus menyokong Khalid sendiri, walaupun dia berdiri sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri di kawasan lain.
Dia sudahpun gagal kawasan sendiri di Ulu Selangor sebelum berpindah ke Pelabuhan Klang, di mana lagi dia boleh pergi untuk mendapatkan undi rakyat? Khalid juga datang ke dalam gambar, kerana dia telah menunggang tsunami politik 2008.
Sekarang, walaupun Khalid fikir beliau amat diperlukan, pihak-pihak yang menyokong beliau perlu menilai semula prestasi dan membuat keputusan sama ada untuk menasihati beliau meletakkan jawatan atau mendapatkan pemecatan dengan membentangkan usul undi tidak percaya di dalam dia. Setelah dicabar, Khalid juga mungkin kehilangan berkenaan dengan rakyat Selangor.
Tidak hairanlah, Khalid telah datang di bawah banyak tekanan menjadi MB dalam Negeri Pakatan, di mana serangan datang dari pelbagai pihak. Malangnya, sekarang saya bersetuju dengan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim bahawa Khalid tidak mempunyai kepimpinan yang kukuh yang negeri memerlukan.
Kebanyakan kita gembira dengan lima tahun pertama prestasinya sebagai MB, tetapi dalam penggal kedua, Khalid telah membuat beberapa kesilapan dengan isu-isu penting seperti masalah air, Kidex dan serbuan kontroversi di Persatuan Alkitab Malaysia. Saya rasa kegagalan untuk mengikuti nasihat daripada rakan-rakan-rakandalam pakatan menuju kepada kejatuhannya.



Khalid sepatutnya sedar sekarang bahawa kita dapat melihat politik kotor yang dimainkan untuk menjejaskan kestabilan kerajaan negeri Selangor, dan kita juga melihat bahawa dia tidak berupaya untuk mengendalikan isu-isu dengan baik - tidak menyebut walaupun berkomunikasi kepada manusia .
Selalunya, apabila saya membaca berita, dan mendengar sidang akhbar Khalid, saya menggelengkan kepala saya. Bagaimana dia boleh mengatakan perkara-perkara seperti? Adakah kerana ego atau dia hanya keluar dari berhubung dengan perkara yang berlaku di sekelilingnya?
Misteri Bank Islam penyelesaian pinjaman
Pilihan adalah jelas. Jika Khalid meletakkan jawatan atas kemahuan sendiri, dia boleh masih dihormati untuk melakukan kerja yang baik dalam tempoh lima tahun pertama pentadbirannya. Berkenaan Rakyat tidak boleh dibeli atau rampasan kuasa, dan dia harus menghargai muhibah ini bahawa orang yang masih menghormati langkahnya untuk berundur.
Walau bagaimanapun, dalam satu tahun terakhir sejak ke-13 Pilihan Raya Umum, Khalid telah membuat terlalu banyak kenyataan yang bertentangan kehendak rakyat.
Saya tidak pasti jika ini mempunyai apa-apa kaitan dengan pinjaman bank, tetapi dari pemerhatian saya, Khalid sama ada yang tinggal di menafi atau dia terperangkap dalam dunia kecilnya sendiri. Dari bilangan sidang akhbar yang saya telah melihat dia bercakap, Khalid nampaknya tidak melibatkan diri mata-ke-mata dengan pemberita.
Pemerhatian yang sama boleh dibuat Perdana Menteri, Najib Abdul Razak. Saya tidak pasti jika ini adalah 'malu' yang tipikal Asia tetapi orang benar-benar mencari untuk seorang pemimpin yang boleh 'terlibat' dengan rakyat. Barack Obama adalah contoh yang baik yang tahu bagaimana untuk melibatkan orang pada tahap yang memberi inspirasi keyakinan. Pemimpin tersebut adalah kedua-dua meyakinkan dan mampu menghormati perintah rakyat, tidak mematikan orang dengan keangkuhan mereka.

Dari mana Khalid belajar bahawa kerja korporat adalah lebih selamat, saya tidak pasti, tetapi satu perkara yang boleh saya katakan adalah bahawa kita mempunyai seorang lelaki yang telah kehilangan hubungan dengan realiti. Saya pasti lebih akan datang perjalanan jika dia memilih untuk tinggal di. - Poket pos

No comments: