Pakatan menang besar jika Melayu undi DAP, kaum-kaum lain undi PAS, PKR

Pakatan menang besar jika Melayu undi DAP, kaum-kaum lain undi PAS, PKR

JOHOR BAHRU, 27 FEB: Pakatan Rakyat akan mampu membentuk kerajaan melalui pilihanraya umum ke-13 nanti apabila orang Melayu berani mengundi DAP manakala kaum-kaum lain sanggup mengundi PAS dan PKR.
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata formula itu amat penting di banyak negeri di Malaysia, khususnya di Johor, yang selama ini menjadi kubu buat UMNO-BN.

“Hanya dengan cara ini kita dapat menang di Johor dan membantu ubah kerajaan pusat dengan memberi mandat kepada Pakatan Rakyat,” katanya apabila merasmikan Wisma DAP Johor di Nusajaya di sini petang ini.

Biasanya trend pengundian di Malaysia berasaskan kaum. Dengan pola yang sama dijangka terus kekal tetapi ditambah pula Melayu mengundi DAP manakala kaum lain mengundi PAS atau PKR, peluang Pakatan untuk menang besar semakin terserlah.

Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang turut merasmikan treler Ubah Johor di tempat yang sama. Treler itu menjadi antara sumber logistik DAP dan Pakatan Rakyat di Johor dalam usaha untuk Jom Ubah Johor.

Antara yang hadir di majlis itu ialah Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, Penasihat Seumur Hidup DAP Dr Chen Man Hin, Naib Pengerusi DAP M. Kulasegaran, Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke, Pengarah Pendidikan Politik DAP Liew Chin Tong, Pengerusi DAP Johor Dr Boo Cheng Hau dan bekas Timbalan Pengerusi DAP Dr Tan Seng Giaw.

Tetamu Pakatan Rakyat terdiri daripada Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail dan Pesuruhjaya PAS Johor Dr Mahfodz Mohamed.
Menurut Guan Eng, beliau gembira kerana DAP Johor, walaupun ada perbezaan pandangan, tetap rapat dengan PAS dan PKR dalam usaha untuk ubah Johor.

Beliau berharap kesemua pimpinan dan ahli-ahli komponen Pakatan saling memesan kepada kaum keluarga untuk keluar mengundi sewaktu PRU nanti, dengan sasaran 85% keluar mengundi.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata kemampuan DAP Johor memiliki bangunan sendiri mungkin membawa tuah yang tersendiri.

“Pada akhir 2007, DAP Perak telah membeli bangunan sendiri. Lima bulan selepas itu, DAP bersama PAS dan PKR menang dalam PRU 2008.

“Kini 60 hari sebelum Parlimen bubar secara automatik, DAP Johor pula ada bangunan sendiri. Mungkin ini petanda BN akan tumbang di Johor. Ini petanda rakyat Johor mahu kepada Pakatan Rakyat,” ujarnya. –

Roketkini.com

No comments: