Aqidah Harun Din dan Mustafa Ali Adalah Assabiyyah Melayu-Tulang Besi


Penolakan Ketua Dewan Ulama PAS terhadap projek lantik Ku LI sebagai Perdana Menteri membuat TUlang Besi berfikir panjang.

Mengapa dalam hal ini, tiba2 Ustaz Harun Taib berubah arah dan tidak bersama2 dengan puak perpaduang yang lain?

Kepada yang mengenali Ustaz Harun Taib ini, beliau seorang yang suka menampilkan diri sebagai pejuang Islam ataupun pengamal Islam.

Beliau juga berimej seorang yang iltizam dengan Islam. Dengan kata lain, apa sahaja yang beliau lakukan adalah di atas nama Islam.

Walaupun acuan Islam yang diikuti oleh Harun Taib ini lebih kepada realiti beliau di Terengganu dan secara khas nya di DUN Manir. Apabila ada realiti lain dari apa yang beliau biasa, maka terus itu dianggap tidak islamik.

Maka, Ustaz Harun Taib menolak Anwar Ibrahim kerana beliau anggap Anwar tidak cukup Islam nya seperti acuan yang beliau fahami.

Adapun orang-orang seperti Ustaz Harun Din serta Mustafa Ali ini hati mereka masih tebal dengan aqidah assabiyyah Melayu.

Walaupun Islam lekat di mulut Ustaz Harun Din sepanjang masa, tapi ia hanya setakat kerongkong beliau sahaja. Di dalam hati Ustaz Harun Din hanya ada ruang untuk assabiyyah atau kebangsaan Melayu.

Ini kerana sepanjang perbincangan beliau menolak Anwar Ibrahim tidak sekali pun Islam itu dijadikan rujukan atau asas. Mana mungkin Islam boleh dijadikan asas. Kalau dibandingkan amal islami Anwar Ibrahim berbanding Ku LI adalah ibarat langit dengan bumi. Kalau dibuka apa sahaja kitab pun pasti Anwar Ibrahim itu lebih baik dari Ku Li.

Maka, pencalonan Ku Li sebagai PM itu tidak lain berasaskan sebab musabbab berkaitan dengan assabiyyah Melayu semata-mata.

Amat malang nasib ahli2 PAS yang mempunyai kepimpinan yang tidak beraqidah kepada Islam tetapi kepada kebangsaan Melayu.

Isu Kalimah Allah tu pun mendedahkan sikap Ustaz Harun Din yang menebal fahaman beliau kepada assabiyyah Melayu. Ini kerana Islam sendiri tidak pernah mengharamkan orang Kristian menggunakan kalimah Allah. Hanya orang2 dan kepimpinan UMNO sahaja yang tidak suka dan mengajak rakyat jelatan ikut sama.

Tempat yang paling layak bagi setiap pejuang kebangsaan Melayu adalah dalam UMNO dan bukannya dalam PAS. Seeloknya Mustafa Ali dan Ustaz Harun Din isytihar masuk UMNO terus.

Syukur alhamdulillah majoriti rakyat Melayu sudah boleh menilai dengan baik. Mereka tidak sanggup dipimpin oleh perompak atau penyamun walaupun perompak atau penyamun itu berbangsa Melayu tulin. Mereka mahu MElayu yang memimpin mereka itu Melayu yang amanah lagi fathanah.

No comments: