PMX & UNGA




Saya ambil masa untuk komen prestasi PMX di pentas UNGA- United Nations General Assembly. 


Bukan apa, sebab nak tengok respon akhbar luar negara. Ada tak yang pick up ucapan beliau. Saya cari seminggu ni, saya jumpa komentar CNN Indonesia dan ulasan seorang Pensyarah di sana. Yang gelar PMX Soekarno Besar. 


Oklah, a good start. Tujuan berucap di PBB bukan hanya untuk jadi jaguh kampung, bila akhbar domestik saja angkat PM tak hengat. 


Tapi kita nak Perdana Menteri Malaysia bawa mesej serantau dan sejagat. Sampai ucapan beliau negara lain puji dan ingat. 


Saya baca ucapan PMX dan tonton videonya. Ini pandangan saya: 


1. Saya impress dari segi substance. Dalam 15 minit, beliau cover banyak perkara. 8 sub topik semuanya. Dari perang Ukraine-Rusia ke kezaliman Junta Myanmar. Dari isu Climate crisis dan SDG ke isu Islamophobia. PBB pun dia back hand penuh diplomasi, mintak mereka berubah strategi. 


2. Ucapan PMX balance pada saya. Beliau bantai Israel mengenali isu Palestin. Tapi beliau juga hentam rejim Taliban Afghanistan atas penindasan wanita. Terutamanya hak kanak2 perempuan nak bersekolah.  Beliau bawa konsep Islam yang sederhana atau Wasatiyah. Itu yang diperlukan oleh dunia. 


3. Dari segi execution dan penyampaian, mula2 nampak PMX struggle nak membaca pakai prompter. Sebab dia seorang Orator, nampak janggal juga. Nampak stiff dan regimented. Nak banding dengan Jacinda Ardern, jauh beza la. Sebab Jacinda memang jenis membaca saja. Mungkin kalau free flow speech, PMX lebih selesa. Namun, oklah. Ada space untuk improvement. Walanon, jangan kecam saya. 


All in all, pada saya for his first appearance, substance wise kita boleh bangga. Cuma jangan selesa, banyak perlu dilakukan untuk pulihkan Malaysia. Barulah peringkat serantau kita boleh jadi juara. 


Nanti ada lah Taksuber lain panas dengan posting ni. Mereka akan bandingkan la dengan Negarawan mereka. Akan mengeji dan mencaci. Seolah2 nak naikkan pemimpin mereka kembali. 


Tiada siapa pun tolak beliau berjasa, level Negarawan pula. Cuma kita dah lantik Perdana Menteri Malaysia sedia ada. Tak salah sokong bila beliau mewakili Malaysia di peringkat dunia.


Teruskanlah doakan yang baik2 untuk Malaysia. Itu saja negara yang kita ada. Tiada yang kedua. 


Salam hormat, 

Liyana Marzuki



No comments: