ADAKAH KEPUTUSAN KERAJAAN INI TEPAT?

 


May be an image of 1 person


NORMAN RADZUAN


Kes sekitar 18-20k... kematian lebih 300

Berita gembira atau berita mengejutkan...

ADAKAH KEPUTUSAN KERAJAAN INI TEPAT?

Pasti ada yg berkata, apa sahaja keputusan kerajaan semua saya mahu bangkang. Jujur sebagai seorang ahli peniagaan tentulah perasaan gembira setelah kerugian yg terjejas teruk tetapi saya masih terkejut dan ragu2 adakah keputusan ini tepat dlm keadaan kritikal skg.

Mungkin ada juga rakan2 yg tidak bersetuju dgn saya. Tak mengapa utk kita berbeza pandangan. Saya melihat keputusan kerajaan ini atas dua faktor. Pertama 'beli jiwa' rakyat atau popular decision dan kedua kerana ekonomi...bukan atas faktor keselamatan/kesihatan.

Tidak lojik ketika kes sekitar 5-6k kita dikurung di dlm rumah tetapi apabila kes melonjak 20k tiba2 kerajaan ingin melonggarkan ke fasa pemulihan 2 atau 3. Hari ini sahaja 360 kematian angkara Covid. Hospital pula masih tidak cukup katil, tidak cukup tong oksigen, tidak cukup bilik mayat hingga perlukan bantuan kontena... kita boleh membebaskan rakyat ke sana ke sini?

Lebih menakutkan kita baru sahaja diserang Viran delta yg jauh lebih bahaya dari Covid19. Kita masih sdg belajar mengenal new variant ini. Malah saya hairan bagaimana kerajaan hanya menggunakan alasan kes menurun di hospital Sg Buluh utk mereka berusia 60 sebagai alasan utk kerajaan melonggarkan walaupun mengakui keputusan ini memberi risiko akn peningkatan jangkitan.

Jadi tentu bertanya kpd saya apa penyelesaiannya? Saya lebih suka kita bertahan utk tempoh sebulan lagi utk menurunkan angka kes ke paras bawah 10k dan kita mengenali Viran Delta ini bagaimana seriusnya menyerang kita. Sambil itu dlm tempoh sebulan ini kita segerakan vaksinasi agar setiap negeri mencapai herd immunity.

Saya setuju Perlis, Labuan dan Sarawak beralih ke Fasa 3. Tapi melonggarkan mereka yg sudah 2 kali divaksin merentas negeri pada Selasa ini saya rasa terlalu awal. Ini kerana terlalu byk kes mereka yg sudah divaksin masih boleh dijangkiti dan menjangkiti.

Sewajar dlm tempoh sebulan ini guru2, pensyarah, pelajar2 Universiti divaksinasi sepenuhnya. Step by step sb kes kita skg ini masih terlalu kritikal. Kenapa jika dine in dibolehkan, pelancongan domestik dibenarkan tetapi Parlimen ditutup??? Ini persoalan yg masih menjadi tanda tanya.

Masihkah kita ingat apabila sekolah2 dibuka. Tidak sampai 2 minggu Covid19 dgn pantas terus menyerang pelajar dan tenaga pengajar. Sudahkah kerajaan mempunyai data kes Delta yg jauh lebih bahaya ini?

Sekali lagi saya tegaskan keputusan ini lebih kpd faktor membeli jiwa rakyat dan ekonomi...bukan faktor kesihatan/keselamatan. Saya sendiri telah mengambil keputusan utk menutup peniagaan sejak Julai, Ogos sehingga September ini. Begitulah niat utk ke KL dari Julai saya tangguhkan sehingga September kerana melihat kita masih dlm kritikal.

Buat rakan2 apapun kekalkan Safety anda. Saya rasa Muhyiddin telah tersalah menerima nasihat dari penasihat barunya yg kelakar itu. Telah ramai org terdekat atau org yg dikenali telah meninggalkan kita. Benar ajal di tangan Tuhan tetapi kita berusaha utk mengelakkan... selepas itu kita serahkan kpdNya.

 

No comments: