PUAK KHAWARIJ TERUS MENGHINA RAJA

 

PUAK KHAWARIJ TERUS MENGHINA RAJA. 




Istilah kebesaran utk Raja itu memang betul dicipta oleh Istana zaman dulu menandakan zuhudnya Raja2 Melayu dan tanda tunduk mereka kpd Allah SWT. 


TAPI ada puak KHAWARIJ dlm live TikTok video GUNA ISTILAH KEZUHUDAN RAJA KPD MAHA PENCIPTA ni utk MENGANJING DAN HINA RAJA PULA. Ini dah level DERHAKA kerana MENGHASUT serta MENGHINA RAJA...!! 😡


KHAWARIJ memang KELUAR dari KETAATAN terhadap Ulil Amri dan pemerintah. Puak PNgikut Dajjal. GAGAL dapat kuasa, dimaki hamun dan dikafirkan semua yg menyokong PMX dan Kerajaan MADANI. Tak cukup dgn itu, akibat "butt hurt" puak KHAWARIJ ni terus-terusan hina Raja terutamanya YDPA ke 16 yg melantik PMX menurut Perlembagaan atas kebijaksanaan Tuanku.


Dah lama kita bagitahu puak KHAWARIJ PNyakau Nasional tu DERHAKA dgn Raja tapi org tak percaya, Melayu masih dok undi. Tengok sikap Din Tompok mempertikaikan kuasa dan tindakan YDPA ke 16 (Sultan Pahang) pun kita dah faham. Berebut PNtaksub KHAWARIJ nak DEFEND atau pertahankan Din Tompok BUKAN mereka pertahankan Raja. 


Orang Melayu WAJAR MENJAUHKAN DIRI dari KHAWARIJ dan PENDERHAKA terhadap Raja (Ulil Amri) dan pemerintah.


Wallahualam.


- Zus Din

20082024

************

TULISAN DI BAWAH INI DIPETIK DARI WALL GINO MARVELA @GM :


Ada orang kata Perkataan "Duli Yang Maha Mulia" tidak sesuai digunakan pada manusia sebaiknya hanya layak bagi Tuhan. 


Penggunaan perkataan ini boleh membawa kepada syirik kerana seolah-olah meletakkan seorang Sultan setaraf dengan Tuhan. 


Masalah ini bukan kerana gelaran Sultan / Raja tetapi kerana kita sendiri yang kurang pemahaman dalam bahasa Melayu dan kurang rajin mengkaji dan mencari. 


Untuk makluman umum.  


Maksud "Duli Yang Maha Mulia"


Adapun "Duli" itu maknanya "debu". 


Makanya "Duli Yang Maha Mulia" itu maknanya Raja yang bertakhta itu walau seluas manapun jajahan takluknya, hanyalah ibarat debu di sisi Tuhan Yang Maha Mulia. 


istilah Duli Yang Maha Mulia bukanlah mengagungkan seorang Sultan setaraf Tuhan, tetapi lebih kepada menggambarkan kedudukan seorang raja di sisi Tuhan Yang Maha Kuasa.


Adapun "Paduka" itu maknanya "selipar" manakala "Baginda" itu ialah baginda Rasulullah SAW. Peristilahan ini membawa kerendahan kedudukan Yang di-Pertuan Agong dibandingkan dengan Nabi.


Maksud "Seri Paduka Baginda" 


Makanya "Seri Paduka Baginda" itu maknanya Raja yang berkuasa itu, meskipun segunung emas sepuluh mutu banyak hartanya, hanyalah selipar pelapik kaki kepada Baginda Rasulullah, utusan Tuhan Yang Maha Mulia. 


Menurut Kamus DBP, istilah paduka pula bermaksud alas kaki, kasut atau sepatu. 


'Seri Paduka Baginda' melambangkan pengharapan agar Sultan dapat menjadi 'penyeri sepatu Rasulullah S.A.W' dengan memerintah secara adil dan saksama.


Inilah keunikan, kekayaan & keindahan bahasa Melayu.


Kredit : Yen SK



No comments: