BAIK LA BERHENTI DAN PI MINTA KERJA KAT KERAJAAN KELANTAN, TERENGGANU, KEDAH DAN PERLIS.


Abdul Muiez

 Saya dah jumpa, daripada mana sumber poster gambar tentera cina tu. Jawapannya, Postermywall.



Banyak komen yang saya baca. Ada yang kata cikgu buat kerja last mminitlah. Cikgu bodoh tak reti nilailah. Cikgu buat kerja cincailah. Macam-macam.


Ya benar, cikgu tu mungkin salah sebab tak semak dulu. Itu saya akui. 


Cuma satu perkara yang netizen kena tahu. Guru-guru ini bukannya designer. Tidak ada satu pun department di sekolah yang menjaga media sosial, tidak ada department yang jaga grafik design dan seangkatan dengannya.


Kami ni, cikgu yang mungkin tak ada kepakaran langsung dalam design.


Semuanya pandai-pandai sendiri. Perlahan-lahan kami belajar. Antara yang paling mudah ialah Canva dan Postermywall. Design dah siap. Hanya tukar ayat dan masuk logo saja.


Kalau buat video, paling cikai pun CapCut.  Itu saja yang mudah. Dalam satu sekolah, berapa orang je yang mahir.


Nak guna adobe, boleh dikira dalam satu sekolah berapa ramai yang tahu. Kalau ada seorang dua yang pandai, itu pun dah cukup ramai.  


Saya tidak mengatakan cikgu itu tak bersalah. Salah tetap salah. Tapi bila hentam cikgu tu macam tiada ampun, kutuk macam dosa masuk neraka terus, lebih teruk lagi bila dikaitkan dengan politik dan ideologi komunis, saya kira itu tidak patut.


Kami guru-guru ni cuba sehabis baik untuk buat apa yang kami termampu. Semuanya untuk anak-anak. Cuma, kadang-kadang terkhilaf.


Ingat! Saya tak kata cikgu tu tak bersalah. JPN pun dah mula siasat. Cikgu tu pun sudah minta maaf atas kelalaiannya.


Semoga perkara seperti ini tidak berlaku lagi.


.:. Nasihat juga untuk diri saya sebagai tukang buat poster tak rasmi untuk Unit Bimbingan dan Kaunseling. Harapnya lepasni lebih berhati-hati.



No comments: