KISAH KAPIR JAHAT DAN SEMUA BANGSA ADA.

Oleh: miqdad zakaria.

Semalam ana singgah tempat wakil TM untuk daftar line Unifi Plan Unlimited untuk Mak.. 

Masa ana sampai kebetulan tak ada orang.. Dalam duk proses nak saftar.. Datang seorang Pak cik mengadu tempat dia line tak kuat.. Dan wakil TM bagi tahu dia.. "tunggu jap, kita settle yang ni dulu" sambil tunjuk kat ana.. 

Dalam duk menuggu tu.. Dia ambil kerusi duduk tepi ana.. Dan membebel pasal ucapan "Merry Christmas ".. Dia marah bila orang islam duk sibuk cerita pasal ni setiap tahun.. Kononnya perkara ini kecil sahaja.. Masih ada isu besar yang perlu dibicarakan.. Seperti isu umat islam diseksa dan dizalimi di China dan Palestine.. 

Peringkat awal ana malas nak masuk tajuk dia.. Hanya bagi "senyum tawar" je.. Tapi mulut dia masih duk sambung pasal orang kapir ramai yang jahat.. Kononnya di malaysia pun sama.. Tunggu mereka ada kuasa lebih sikit lagi.. Orang islam akan disembelih macam tempat lain.. 

Ana mula rasa cuping telinga panas.. Dalam hati.. "kalau aku jawab nanti kan.. Dua hari tak ada selera makan.. " ha ha.. 

Lalu ana mencelah.. Ana kata.. "maaf pok cik".. "kalau ikut logik ayat pok cik tadi.. Orang kapir kalau kuat dia sembelih habis orang islam.. Bermakna di eropah yang diperintah oleh orang kapir hari ni.. Tak ada seorang dah orang islam kat sana.. Hari ni pelik.. Orang kapir yang pok cik kata jahat tu.. Beribu setiap bulan masuk islam.. "

Dia mula terdiam.. Ana sambung lagi.. "pok cik.. Bab baik dengan jahat ni semua bangsa dan agama ada.. Bukan kata orang kapir.. Orang islam pun ada yang jahat dari orang kapir.. Orang islam ada yang bunuh orang.. Orang islam ada yang rogol anak dara orang.. Bukan tu saja.. Orang islam ada yang cabul kehormatan nenek orang.. "

Dia masih diam.. Ana sambung lagi..  "pok cik.. Anak kita sendiri yang semua keluar dari celah kangkang bini kita pun ada yang baik.. Dan ada yang tak baik.. Tu mari dari air mani kita sendiri.. "

Dia masih diam lagi.. Ana tambah lagi.. "Pok cik.. Anak Nabi nuh dan isteri Nabi Lut pun tak beriman.. Boleh pilih jadi kapir.. Tak nak ikut ayah dan suami dia sendiri.. Isteri Firaun yang mengaku Tuhan tu..  isteri dia sendiri boleh beriman.. "

Jadi.. "Bab baik atau jahat ni tak kira siapa.. Tak kira dia mari dari agama mana.. Bangsa apa.. "

Alhamdulillah urusan ana dah selesai.. Dia masih lagi diam membisu.. 

Sebelum ana pulang.. Ana sebut dengan nada lembut.. "Pok cik.. Akhir zaman ni bukan kata orang kapir je ada yang jahat.. Hatta ulamak islam pun ada yang jahat.. Ulamak su' yang Nabi sendiri takut kepada golongan ini kerana kerja mereka hanya menyesatkan ummat"..

Dia pandang wajah ana.. Mungkin dia baru perasan siapa ana.. Sebab selepas ana minta maaf dengan kata² ana.. Dia tanya "ustaz nak balik Rusila ke..?" ana kata "Tak".. "ana tidur umah mak malam ni"..

Itulah kisah semalam.. Dan kisah ini membuatkan ana lebih bersemangat untuk bertemu dengan semua lapisan masyarakat untuk mengembalikan fikrah sebenar yang diajar oleh islam.. 

Terima kasih pok cik.. 

Sekian.. 

😁😁

No comments:

(function() { var d = document, w = window; w

Anwar Ibrahim: Malaysia Sekali Lagi Dimalukan Di Peringkat Antarabangsa ...

KENYATAAN MEDIA - 21 April 2021 Malaysia sekali lagi dimalukan di peringkat antarabangsa dalam aspek demokrasi tatkala rekod negara kita me...