KENAPA BERSUNGGUH? ADAKAH UJIAN POLIGRAF PENUDUH ANWAR GAGAL.



Berbeza dengan kes Azmin Ali yang sudah berlarutan lebih enam bulan tanpa sebarang keputusan, pihak polis nampaknya begitu bersungguh dan bertindak agak pantas dalam kes Anwar Ibrahim.
Setelah penuduh, Mohamad Yusoff Rawther diambil keterangan dan kemudian dibawa menjalani ujian poligraf, pihak polis kini mahu melebarkan lagi siasatan untuk mengenal pasti di mana Anwar berada pada 2 Oktober 2018 iaitu hari di mana kejadian cabul itu didakwa berlaku.
Baru sekarang juga Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador mengatakan ujian poligraf tidak boleh diterima di mahkamah.
Katanya, ujian poligraf hanyalah sebagai prosedur siasatan polis saja.
Tetapi, mengapakah ketika ujian poligraf mahu dijalankan kepada Yusoff dahulu, ia begitu digegak-gempitakan seolah-olah ujian itu pemutus kepada kebenaran?
Kenapa sejak awal lagi tidak dikatakan ujian poligraf tidak diterima di mahkamah?
Kenapa baru sekarang disebut ia tidak diterima di mahkamah?
Atau adakah kerana ujian poligraf itu negatif atau Yusoff dikesan gagal berkata benar, maka pihak polis kini mahu menyiasat lagi dengan lebih mendalam di mana Anwar berada pada hari yang didakwa berlaku kejadian itu?
Apakah dalam hal ini, keterangan Anwar bahawa beliau pada 2 Oktober 2018 itu sibuk berkempen untuk PRK Port Dickson diragui oleh pihak polis?
Bagaimanapun, berbanding kes Azmin yang ada video, ada pengakuan Haziq yang mengatakan Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu sebagai pasangan semburitnya, malah disahkan juga beliau berada di Sandakan pada hari kejadian, kenapakah pihak polis masih berlengah-lengah mengambil tindakan seterusnya?
Kenapa? Kenapa? Kenapa?
Siapa pemegang kata putus dalam siasatan kes Azmin sebenarnya dan siapa pula yang bersungguh benar dalam kes Anwar? (ShahbudinHusin 24/12/2019)

No comments: