Syarat Najib vs Syarat Puteri Gunung Ledang.


SHAMSUDDIN NAWAWI


Ada yang kata syarat Najib itu syarat ugut. Dan kalau kita pernah baca syarat Puteri Gunung Ledang itu syarat mitos. Hati kuman jambatan emas air mata anak dara setempayan bagai itu semua mitos saja. Kalau lebai ketayap pun boleh percaya, memang karut lah.

Adakah syarat Najib itu syarat ugut. Ada yg kata syarat itu boleh runding. Runding dalam pre-council pun boleh. Jumpa dan bincang dgn MoF pun boleh. Kalau boleh runding itu bukan ugut.

Saya pun cakap itu bukan ugut. Itu macam nyamuk masuk dalam kelambu saja. Tak perlu bakar kelambu, cari Ridsect Fumakila atau Shelltox, kasi spray satu round mati lah nyamuk tu.

Syarat 10k duit KWSP itu apa ugutnya? Kalau kerajaan luluskan bukan perlu buat bajet tambahan. Figure dlm bajet tak perlu tambah. Hanya bagi kelulusan, siapa yang ada simpan cukup 10k, nak keluar, keluarkan lah. Jgn lah jawab konon ada 64% penyimpan ada 1k saja dlm simpanan. Mereka itu tahu mereka tak boleh keluarkan 10k. Kalau simpanan ada 1k macam mana pula boleh lulus keluarkan 500 x 12 kali itu sudah jadi 6k?

Itu orang putih kata “you talkcock!” Cina cakap “apa lancau lu cakap!”

Syarat lanjut moratorium pun bukan kena ubah figure bajet. Itu pun bagi kelulusan saja. Bagi arahan pada bank dan lain2 institusi kewangan. Bank nak bagi secara automatic atau manual, kita pun tahu. Moratorium yg dulu itu pun bukan auto, kena tekan clutch baru masuk gear juga. Kena mengadap bank juga. Bank ni bunga riba mesti ada! Itu bukan bererti bulan jatuh ke riba. Soal jawab dgn bank memang siksa!

Ugut ke apa benda? Ugut apa lancau kata cina!

 

No comments: