Tabung Haji Plantation - Malu Apa Bossku..?



Tabung Haji Plantation - Malu Apa Bossku..?

Najib terus menerus menyerang Mujahid dengan mendedahkan beberapa maklumat berkaitan penjualan Aset Tabung Haji Plantation dan mengaitkan penjualan Aset-aset tersebut dengan syarikat yang mana pemiliknya ialah “Cina”.

Dalam pendedahan tersebut, Najib juga mancabar mana-mana pihak terutama Mujahid supaya menyaman beliau sekiranya apa yang didedahkan Najib adalah fitnah semata-mata.

Pertama sekali aku nak sahkan bahawa pendedahan Najib berkaitan penjualan tersebut adalah benar, tidak ada yang tidak benar melainkan benar belaka.

Disahkan bahawa 3 Aset tersebut ialah:

1. Bumi Suria Ventures Sdn Bhd
2. Warisanmas Sdn Bhd
3. THP-YT Plantation Sdn Bhd

Alasan penjualan Aset-aset tersebut juga disahkan benar sepertimana pendedahan Najib iaitu bagi menyelesaikan masalah hutang Tabung Haji Plantation.

Cuma aku tak pasti ada atau tidak Najib mendedahkan bahawa Tabung Haji Plantation sedang menanggung kerugian dan tidak mampu menanggung kos operasi lantaran bebanan hutang yang tinggi – High Borrowing, Insufficient Repayment.

Najib juga nampaknya hanya menyerang daripada satu sisi sahaja tetapi tidak berani (kerandut tak cukup besar) mendedahkan sejak bila Tabung Haji Plantation menanggung kerugian.

Personally aku nak tanya Najib:

1. Kenapa tak didedahkan sekali sejak bila Tabung Haji Plantation menanggung kerugian.
2. Siapa Perdana Menteri ketika Tabung Haji Plantation mula menanggung kerugian.
3. Siapa yang berada dalam Pengurusan Tabung Haji Plantation ketika Tabung Haji Plantation berada berada dipuncak kegemilangan dan kemudiannya prestasi Tabung Haji Plantation jatuh merudum.
4. Pertama kali Tabung Haji Plantation menjual Aset utamanya ialah pada tahun 2015.
5. Kali kedua Tabung Haji menjual Aset utamanya ialah pada tahun 2016
6. Siapa Perdana Menteri Malaysia ketika mula-mula Tabung Haji Plantation menjual Aset Pioneernya.

Aku jangkakan Najib akan jawab hanya beberapa soalan diatas, itupun alasannya akan dispin dari tujuan utama. Aku jamin Najib akan cakap – 2 Aset yang dijual pada tahun 2015 dan 2016 adalah Aset yang “tidak menguntungkan”.

Soalan nombor 1 aku jawab terus bagi pihak Najib dan mohon Najib sahkan benar atau tidak.

Tabung Haji Plantation berada pada zaman kegemilangannya pada tahun 2006, pada ketika itu THP HANYA MEMILIKI Aset seluas 15,740 hektar SAHAJA.

Hanya dengan Aset seluas itu, THP berjaya disenaraikan di Bursa Saham lantaran kekuatan dan keuntungan yang dibuat dan pada ketika itu juga Najib belum menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Antara tahun 2006 hingga tahun 2014 (8 tahun), THP mula mengembangkan lagi pelaburan dan menambah Aset sehingga Aset THP bertambah sehingga lebih dari 5 kali ganda.

Masalah THP sebenarnya mula timbul selepas Najib menjadi Perdana Menteri iaitu bermula dari tahun 2009.

Kebanyakan Aset-aset yang dibeli oleh THP bermula dari tahun 2009 adalah Aset-aset yang bermasalah terutama Aset-aset di Sarawak dan Indonesia.

Cukup dekat situ bagi soalan nombor 1. Kalau Najib cakap banyak lagi, aku detailkan lagi – Malu Apa Bossku..?

Penjelasan bagi soalan nombor 2 (aku tolong jawab bagi pihak Bossku lepas tu kalau Najib nak merapu – silakan, kita dedahkan lagi detail – Malu Apa Bossku..?

Tabung Haji Plantation mula menanggung kerugian - tak mampu bayar Loan Bank, tak mampu tanggung kos pengurusan Aset-aset, hatta gaji pekerja-pekerja Tabung Haji Plantation dari Jawatan Tertinggi dalam THP hingga ke kontraktor cuci bangunan sejak tahun 2015 dan ketika itu Najib adalah Perdana Menteri Malaysia.

Bermula dari tahun 2015 SEHINGGA HARI INI (bermula dari zaman Najib), SEMUA kos operasi Tabung Haji Plantation DITANGGUNG SEPENUHNYA oleh Lembaga Tabung Haji dengan menggunakan wang lebih dari 9 JUTA PENDEPOSIT TABUNG HAJI…!!!

Kenapa yang ni Najib Bosku tak dedahkan..?

Soalan 3, 4, 5 dan 6 aku tunggu Najib jawab – Malu Apa Bossku..?

No comments: