Saban tahun keluar cerita ni. Jualan 𝗯𝗮𝘇𝗮𝗿 𝗔𝗶𝗱𝗶𝗹𝗳𝗶𝘁𝗿𝗶 𝗺𝗲𝗿𝗼𝘀𝗼𝘁. Sebenarnya berita ni ada benarnya.
Bukan tahun ni, malahan tahun-tahun kebelakangan ini memang bazar Aidilfitri sudah 𝘁𝗮𝗸 𝘀𝗲𝗺𝗲𝗿𝗶𝗮𝗵 𝗱𝗮𝗵𝘂𝗹𝘂. Kenapa?
Pertama, sebab jualan 𝗮𝘁𝗮𝘀 𝘁𝗮𝗹𝗶𝗮𝗻 (𝙤𝙣𝙡𝙞𝙣𝙚). Memang majoriti rakyat sekarang lebih suka 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗷𝗮 𝘀𝗲𝗰𝗮𝗿𝗮 𝙤𝙣𝙡𝙞𝙣𝙚.
Lebih banyak pilihan, boleh buat pada bila-bila masa dan paling penting, 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗺𝘂𝗿𝗮𝗵. Lagi pun tak perlu bersesak.
Kedua, ada juga yang masih suka ke kedai fizikal. 𝗧𝗮𝗽𝗶 belanja 𝘀𝗲𝗯𝗲𝗹𝘂𝗺 𝗽𝘂𝗮𝘀𝗮. Jadi dah tak payah berjalan dari mall ke mall masa puasa.
Aku salah seorang daripadanya. Dan banyak gedung sekarang ni yang buat 𝗷𝘂𝗮𝗹𝗮𝗻 𝗿𝗮𝘆𝗮 𝘀𝗲𝗯𝗲𝗹𝘂𝗺 𝗺𝗮𝘀𝘂𝗸 𝗥𝗮𝗺𝗮𝗱𝗵𝗮𝗻.
Dua sebab ni je dah cukup buat jualan bazar Aidilfitri merudum.
Kalau nak kaitkan dengan ekonomi, kena tengok dulu 𝗷𝘂𝗮𝗹𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗱𝗮𝗶 𝙤𝙣𝙡𝙞𝙣𝙚. Tengok juga 𝗯𝗮𝘇𝗮𝗿 𝗥𝗮𝗺𝗮𝗱𝗵𝗮𝗻 yang tetap meriah.
Jadi kemerosotan jualan bazar Aidilfitri lebih banyak disebabkan 𝙩𝙧𝙚𝙣𝙙 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗲𝗹𝗶 pengguna. Bukan sebab ekonomi sangat.
Peniaga kena 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗸𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝗳 kalau nak naikkan semula bazar Aidilfitri. Zaman dah berubah. Sekarang bukan zaman pengguna 𝗺𝗲𝘀𝘁𝗶 𝗸𝗲 𝗯𝗮𝘇𝗮𝗿 𝗔𝗶𝗱𝗶𝗹𝗳𝗶𝘁𝗿𝗶 untuk cari kelengkapan raya.
Kalau dulu pelanggan kena cari bazar. Sekarang bazar kena cari pelanggan. Perubahan begini memang tak dapat dielakkan. Guane boh?
Raja Gelap II
.

No comments:
Post a Comment